Page 6 - rizou_tapathi-kinimatografos
P. 6

1.2.   Αντικείμενο και μέθοδος:

                            Βασική  αφετηρία  της  μελέτης  μας,  αλλά  και  κεντρικό  αντικείμενο  της
                   εισαγωγής  μας,  θα  αποτελέσουν  η  σχέση  του  κινηματογράφου  με  το  θρησκευτικό

                   γεγονός. Ειδικότερα, θα αναλύσουμε την παρουσίαση των Παθών του Χριστού στον
                   κινηματογράφο, την ανθολόγηση διαφόρων ταινιών οι οποίες εκκινούν από τα Πάθη,

                   και τα κριτήρια επιλογής των συγκεκριμένων ταινιών προς μελέτη. Η σχέση θεολογίας
                   και κινηματογράφου και η παρουσία ανάλογων μελετών δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη

                   στην Ελλάδα, πολύ περισσότερο ως προς το Πάθος του Χριστού. Ωστόσο, διεθνώς τα

                   πράγματα ως προς αυτόν τον τομέα είναι σαφώς καλύτερα για ένα μελετητή, ο οποίος
                   θα θελήσει να ασχοληθεί με το θέμα. Εμείς επιλέξαμε την σχέση του κινηματογράφου

                   με  τα  Πάθη  του  Χριστού  σε  σχέση  με  άλλα  χριστολογικά  γεγονότα,  διότι  αυτά

                   περιγράφονται με πολλές λεπτομέρειες σε όλους τους Ευαγγελιστές και συνιστούν την
                   κορύφωση  της  χριστιανικής  διδασκαλίας,  οδηγώντας  στην  ουσία  της  πίστης  της

                   Ορθόδοξης Εκκλησίας. Επιπροσθέτως, δύναται να υπάρξει μια ουσιαστική σύγκριση
                   με  τα  δημιουργήματα  μεγάλων  καλλιτεχνών,  οι  οποίοι  τα  παρουσιάζουν  με

                   διαφορετικό τρόπο ο καθένας, απευθυνόμενοι σε μεγάλο κοινό, γεγονός που καθιστά
                   ενδιαφέρουσα  τη  μελέτη.  Επιπλέον,  οι  θεατές,  ιδιαιτέρως  δε  οι  νέοι  μαθητές  είναι

                   αρκετά εξοικειωμένοι με το θέμα των Παθών και των γεγονότων που αφορούν τον

                   Ιησού Χριστό, τόσο σε γνωστικό, όσο και σε βιωματικό επίπεδο.
                            Αρχή στην έρευνά μας αποτελεί η επιλογή πέντε κινηματογραφικών ταινιών,

                   σε τμήμα των οποίων ή και σε όλη την αφήγησή τους, το θέμα είναι τα Άχραντα Πάθη
                   του Χριστού. Γεωγραφικά ως προς την γλώσσα και την χώρα παραγωγής των ταινιών,

                   η επιλογή μας περιορίσθηκε σε ταινίες προερχόμενες από τις Η.Π.Α., την Αγγλία, την
                   Ιταλία και την Ελλάδα. Επιλέξαμε τις εξής πέντε ταινίες:  α) Το «The Greatest Story

                   ever told»  των George  Stivens, David  Lyn  και  Zan  Negulesco, β) το  «Il  Vangelo

                   Secondo Matteo» του P-P .Pasolini, γ) το «Jesus of Nazaret» του Franco Zeffirelli, το
                   οποίο στην πραγματικότητα είναι μια μίνι τηλεοπτική σειρά, δ) το «The Passion of the

                   Christ»  του  Mel  Gibson,  και  ε)  ως  μοναδικό  δείγμα  της  ελληνικής  σχετικής

                   κινηματογραφικής παραγωγής το «Τόπος Κρανίου» του Κώστα Αριστόπουλου.
                            Το πόνημά μας θα διαμορφωθεί σε δύο κεφάλαια. Στο πρώτο εξ αυτών, θα

                   ασχοληθούμε  με  τα  Πάθη  του  Χριστού  στην  Καινή  Διαθήκη  και  στη  Λειτουργική
                   Παράδοση.  Στο  δεύτερο  εξ  αυτών  θα  παραθέσουμε  τη  θεολογική  και  ερμηνευτική

                   ανάλυση, η οποία προκύπτει από τις αστοχίες των σκηνοθετών και θα πραγματοποιηθεί
                   μερικώς  η  ανασκευή  τους,  τονίζοντας  τα  θεολογικά  στοιχεία  της  κάθε  ταινίας.  Σε


                                                     Σελίδα 6 από 108
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11