Page 11 - rizou_tapathi-kinimatografos
P. 11
πιστών εν Χριστώ, ώστε να διακρίνουν θεολογικά σημεία σε οποιαδήποτε
13
καλλιτεχνήματα που αλλιώς θα φαίνονταν βλάσφημα .
Από την άλλη πλευρά, η θρησκεία συνιστά ένα σύνθετο σύστημα αξιών και
επιρροής σε έναν κόσμο που αντιμετωπίζει πληθώρα προβλημάτων. Οι θρησκευτικές
αναφορές σε ένα έργο ενός σκεπτόμενου καλλιτεχνικού νοός, ειδικότερα σε μια ταινία,
μπορούν να είναι φανερές, να υποβόσκουν ή να σχετίζονται με το ιδεολογικό πλαίσιο
ενός δημιουργού. Ο διάλογος Θεολογίας- Λογοτεχνίας επεκτείνεται και στην τέχνη
του Κινηματογράφου, διότι ως βάση χρησιμοποιείται το κείμενο, είτε πρόκειται για το
λογοτεχνικό, ως αφετηρία, είτε για το ίδιο το σενάριο. Οι θεολογικές αναφορές στη
ζωή και στο έργο του καλλιτέχνη αιτιολογούν την ύπαρξη θρησκευτικών εικόνων,
συμβόλων, θεματολογίας ή θεολογικών ιδεών στις ταινίες. Έκδηλες αναφορές δε
14
δύνανται να εντοπιστούν και στη δομή ή στην οργάνωση του περιεχομένου του .
Βέβαια, η θρησκεία, εάν την εννοήσουμε ως προσωπική πίστη του κάθε
ανθρώπου στο Θεό ( ή σε οτιδήποτε άλλο που υπόκειται στα όρια του υπερφυσικού
στοιχείου) και γενικότερα η θρησκευτικότητα, ως απόδοση θείας τιμής και λατρείας,
αναζητά τον δικό της επαναπροσδιορισμό στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης και των
σύνθετων πλουραλιστικών κοινωνιών των ανοικτών συνόρων. Οι εκάστοτε κυρίαρχοι
θρησκευτικοί ταγοί, ως μια μορφή διαχρονικού θεσμού και εξουσίας, δύνανται να
αυξάνουν τη σφαίρα επιρροής τους σε μια μεγάλη μερίδα της κοινωνίας, επηρεάζοντας
τις επιλογές της, ως προς την παρακολούθηση θεαμάτων, αλλά και τις τάσεις της
καλλιτεχνικής παραγωγής.
Δίχως αμφιβολία, η εποχή κατά την οποία εκκινούν οι ταινίες του Hollywood
για το Χριστό και τα βιβλικά θέματα, εμφανίστηκαν σε ένα περιβάλλον το οποίο
διέπονταν από μια ανάλογη ζήτηση από το κοινό, άρα και η αύξηση της παραγωγής
τέτοιων ταινιών, ανταποκρινόταν σε ανάλογες ανάγκες, πέρα από το εάν
εξυπηρετούσαν ένα συγκεκριμένο επικοινωνιακό ρόλο ή σκοπιμότητες. Πρέπει να
τονιστεί ότι η Αγία Γραφή και ειδικότερα τα Ευαγγέλια έχουν εκατομμύρια
αναγνώστες σε όλο τον κόσμο, άρα το θέμα αυτό προσελκύει το μαζικό ενδιαφέρον για
την παρακολούθηση ταινιών, ιδίως αν αυτές αναπαριστούν τα Πάθη του Θεανθρώπου.
Η σχέση του θρησκευτικού κινηματογράφου με το θρησκευτικό γεγονός
ξεκινάει ήδη με το λυκόφως του κινηματογράφου, αφού εμφανίστηκαν ήδη δύο ταινίες
13 Όπ.π., σ. 121.
14 Όπ.π., σ. 110-111.
Σελίδα 11 από 108