Page 10 - rizou_tapathi-kinimatografos
P. 10
στοιχείο δύναται να ισχύει και στην τέχνη του κινηματογράφου, καθώς κι εδώ
πρόκειται για ένα προϊόν της ανθρώπινης διάνοιας. Συνεπώς, η βιογραφία του
δημιουργού επεξηγεί τα αίτια της επιλογής ενός σεναρίου, την επιλογή ενός
συγκεκριμένου ιστορικού πλαισίου, εντός του οποίου δρουν οι πρωταγωνιστές, τη
χρήση συγκεκριμένων μέσων έκφρασης.
Πρωταρχικά, δέον είναι να επισημάνουμε την έννοια του όρου της Θεολογίας,
κατά την Ορθόδοξη παράδοση, όπως αναφέρεται από την Σ. Αθανασοπούλου-
Κυπρίου: πρόκειται για το λόγο του Θεού και για το λόγο περί Θεού. Τονίζεται, ωστόσο
ότι Τον γνωρίζουμε διαμέσου των ενεργειών και των πράξεών Του, διότι ο άνθρωπος
αδυνατεί να κατανοήσει την ακατάληπτη φύση και ουσία Του, όπως παραθέτει ο
9
Μέγας Βασίλειος στους λόγους του .
Μάλιστα, ο μοναδικός τρόπος, ώστε να έχει ο άνθρωπος ένα είδος «γνώσης»
για το Θεό είναι η μέθεξη στο θείο μυστήριο, όπου κατά χάρη ο άκτιστος Θεός
αποκαλύπτει στο κτιστό πλάσμα Του τον Εαυτό Του. Ως αποτέλεσμα, η Θεολογία
υπάρχει στο βαθμό που ο Θεός, προσλαμβάνοντας το ανθρώπινο περίβλημα, σύμφωνα
με το σχέδιο της Θείας Οικονομίας καλεί τον άνθρωπο να έρθει σε κοινωνία μαζί Του,
ώστε να θεωθεί. Η αποκάλυψη της δόξας του Θεού στον κόσμο συνιστά τον συνδετικό
κρίκο, μεταξύ κτιστού και άκτιστου και καταλήγει στην Ευχαριστιακή Θεολογία στο
10
βαθμό που ο άνθρωπος αναγνωρίζει την αγάπη του Δημιουργού .
Κατά συνέπεια, οι θεολογικές αναφορές σε ένα έργο του πολιτισμού και της
διάνοιας εκκινούν από την αφετηρία της αναγνώρισης από την πλευρά του θεατή της
δόξας του Θεού στο κείμενο, στο σενάριο, διαμέσου της γλώσσας. Η γλώσσα, όπως
τονίζει εμφατικά η προαναφερόμενη συγγραφέας, δηλώνει θεολογικά σημεία και
11
αναφορές, αναγνωρίσιμες από το κοινό .Κατά συνέπεια, δεν μένει αμέτοχο και
παθητικό, αλλά ο ρόλος του στην διαδικασία της ερμηνείας είναι καθοριστικός και
12
οφείλει να είναι δημιουργικός . Αξιοσημείωτη είναι και η αναφορά του Αγίου
Γρηγορίου Νύσσης, ότι οι άνθρωποι όσο προσεγγίζουν το Θεό κατανοούν ότι η τέχνη
εν γένει και ειδικότερα η ποίηση συνιστούν ένα τρόπο μετοχής στο Θεό. Άρα, η
θεολογική ερμηνεία σε ένα έργο τέχνης εξαρτάται και από το ευχαριστιακό βίωμα των
9 Βασιλείου Καισαρείας, Επιστολή, 234.
10 Σ. Αθανασοπούλου- Κυπρίου, Ορθοδοξία και Λογοτεχνία, στο Σ. Αθανασοπούλου- Κυπρίου, Σ.
Γιαγκαζογλου, Α. Μαρά, «Η Ορθοδοξία, ως πολιτισμικό επίτευγμα και τα προβλήματα του σύγχρονου
ανθρώπου», Ορθοδοξία και Μετα-Νεωτερικότητα, τομ. Γ΄ Πάτρα, ΕΑΠ, 2008, σ. 90-91.
11 Όπ.π., σ. 92.
12 Όπ.π., σ. 119.
Σελίδα 10 από 108