Page 4 - tsiolakidis_klimaka
P. 4

Η αλήθεια είναι ότι ο Άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης συντάσσοντας την
                   Κλίμακα δεν είχε ως σκοπό να συγγράψει φιλοσοφικό, ψυχολογικό ή ακόμη
                   και ηθικό εγχειρίδιο. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ακολουθεί μία πορεία
                   αντίστροφη, ίσως και αντι-νομική. Οι περιγραφές του είναι περιγραφές της
                   ζωής του Πνεύματος μέσα από την ζωή αυτών που αναζήτησαν το νόημά
                   της  στην  διά  βίου  μετάνοια.  Μερικές  φορές  ο  αναγνώστης  έκπληκτος
                   νομίζει  ότι  κρατά  στα  χέρια  του  ένα  σύγγραμμα  αντι-ηθικής.  Έννοιες
                   πρωτόγνωρες        όπως     «απροσπάθεια».       Προσεγγίσεις       ανατρεπτικές
                   «…εθαύμασα και εμακάρισα αυτούς που έπεσαν και πενθούν, περισσότερο
                                                                                               1
                   από εκείνους που δεν έπεσαν και δεν πενθούν για τον εαυτό τους…» . Προ
                   πάντων  ο  στόχος  του  συγγραφέα  της  Κλίμακας  είναι  ποιμαντικός.
                   Καταγράφει την εμπειρία της νηπτικής παραδόσεως όπως την συνάντησε
                   και την αφομοίωσε ο ίδιος με σκοπό να ωφεληθούν οι μοναχοί, πρώτιστα
                   της δικής του κοινότητας, αλλά και όσοι δυνατόν περισσότεροι.

                          Είναι κοινός τόπος βέβαια ότι η εν πνεύματι ζωή, αν και διαφέρει στις
                   εξωτερικές  της  εκδηλώσεις  και  μορφές,  στην  ουσία  της  είναι  ενιαία.  Η
                   τήρηση  των  εντολών  του  ευαγγελίου  δεν  αφορά  μόνον  τους  μοναχούς,
                   αλλά όλους του βαπτισμένους χριστιανούς και όλο το ανθρώπινο γένος. Τα
                   πνευματικά  φαινόμενα  και  οι  ασκητικοί  αγώνες  που  περιέχονται  στην
                   Κλίμακα  είναι  παρμένα  από  την  μοναστική  ζωή,  αλλά  στο  μέτρο  που
                   αναλογεί στον καθένα αφορούν όλους τους χριστιανούς. Κάθε κίνηση και
                   κάθε  πράξη  στην  Εκκλησία  έχει  ως  στόχο  να  φτάσει  ο  άνθρωπος  στην
                   χριστομίμητο  ταπείνωση  και  την  αγάπη  του  Πατρός,  του  Υιού  και  του
                   Αγίου Πνεύματος. Η άσκηση, όπως τονίζει και ο ίδιος ο συγγραφέας, είναι
                   ο τρόπος με τον οποίον ο άνθρωπος δηλώνει την έφεσή του προς τον Θεό.
                   Αυτό που τελικά τον σώζει είναι η χάρις του Παναγίου Πνεύματος, η οποία
                   τον θεραπεύει και αίρει την διάσπαση της πτώσεως.


                           Σκοπός της παρούσας εργασίας η οποία θα παρουσιαστεί από την
                   Πεμπτουσία σε συνέχειες, είναι να αναδείξει τη διαχρονικά θεραπευτική
                   και  δημιουργική  δύναμη  της  νηπτικής  διδασκαλίας  που  η  Κλίμακα
                   εκπέμπει,  σε  όλες  τις  πτυχές  της  εσωτερικής  ζωής  όπως  αυτές  έχουν
                   καταγραφεί στο υπαρξιακό της ημερολόγιο.
















                   1  Ιωάννου Σιναΐτου, Κλίμαξ, λόγος Ε’, εκδ. Ι.Μ. Παρακλήτου, Ωρωπός Αττικής, 1992, σ. 127.

                                                                                                     3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9