Page 8 - tsiolakidis_klimaka
P. 8

θεωριών της ψυχολογίας του βάθους, θέμα που θα μας απασχολήσει
                   σε επόμενη ενότητα.

                          Κεντρική ιδέα λοιπόν της διδασκαλίας αποτελεί  η πνευματική
                   πρόοδος    η  οποία  επιτυγχάνεται  σταδιακά,  η  δε  πορεία  της  έχει
                   προοδευτική εξέλιξη και συμβαίνει σε ένα πεδίο που φέρει κατώτερα
                   και  ανώτερα  επίπεδα  πνευματικής  ζωής.  Για  όλα  τα  παραπάνω  η
                   διδασκαλία  του  Σιναΐτη  τονίζει  τη  σημασία  που  έχει  η  ορθή
                   πνευματική και ψυχική στάση ώστε να επιτευχθεί η καλή αλλοίωση
                   και για το σκοπό αυτό συστατικά της αρετολογίας του και τεκμήρια
                   αυθεντικού  ασκητικού  βίου  απότελούν  η  υπακοή,  η  ταπείνωση,                η
                   ευθύτητα  της  καρδιάς,  η  συνεχής  μετάνοια  και  η  αδιάλλειπτη
                   προσευχή.  Η  τήρηση  των  εν  λόγω  προϋποθέσεων  εξασφαλίζει  των
                   έλεγχο-κράτημα  των  λογισμών,  (συνθήκη  απαραίτητη)  για  να
                   παρακάμψει  ο  άνθρωπος  όλους  τους  σωματικούς  και  νοητικούς
                   περισπασμούς  που  οι λογισμοί ενέχουν και να δοθεί  με όλες του  τις
                   δυνάμεις  στον  αγώνα  της  αποφυγής  του  πνευματικού  θανάτου,
                   γεγονός  που  σημαίνει  την  αιώνια  τελικά  καταδίκη  του.  Απώτερος
                   σκοπός είναι η  επιστροφή στο κατά φύσιν και η ένωση με το Θεό. Η δε
                   γεύση και προσέγγιση του Θεού δεν επιτυγχάνεται με την νόηση αλλά
                   με  την  φλόγα  του  θείου  έρωτος.  Αφενός  μεν  «απαιτεί  ψυχική
                   προσαρμογή στη χριστιανική πίστη, -συνθήκη που  δεν προκύπτει από
                   αυτενέργεια  αλλά    περνά  μέσα  από  την  καθοδήγηση  του  Γέροντα
                   πνευματικού  οδηγού-  [αφετέρου  δε]  στηρίζεται  κατά  βάση  στη
                                                   7
                   βούληση  και  στην  αρετή» .  Ως  προς  τη    ποιοτική  στάθμιση  της  εν
                   Χριστώ  πολιτείας  όρο  και  καθοριστικό  παράγοντα  όπως  τονίσθηκε
                   αποτελεί  ο  αυτοέλεγχος,  η  συνεχής  υπαρξιακή  εγρήγορση-νήψη,  η
                   οποία λειτουργεί  όχι ως προσωπικό εύρημα, αλλά ως εξισορρόπηση
                   του σκέπτεσθαι, του λέγειν και του πράττειν, δείκτες που συνθέτουν
                   και συγκροτούν την πνευματική κατάσταση εκάστου.

























                   7  Πρβλ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ Κ. ΧΡΗΣΤΟΥ, ό.π., σ.363.

                                                                                                     7
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13