Page 2 - andrikos-eistomnima
P. 2

establishing  an  appropriate  atmosphere  for  the  sonic  “reenactment”  of  the  loaded  verse’s
                   conceptual/semantic content. Therefore, beyond the synthetic analysis proper of the said version,

                   a respective match with parallel musicological occurrences from Western vocal music is attempted,
                   particularly  during  the  Romantic  era,  where  similar  practices  are  encountered.  Subsequently,
                   various melopoetic examples of said Sticheraric are presented – versions that are older than or

                   contemporary with Priggos’s – originating from diverse musical environments, with the goal to
                   study  their  immediate  or  indirect  influential  conditions,  relatedness,  or  even  dependence.
                   Conclusively, what is of particular interest, is the demonstration of the way in which Priggos’ case

                   dominated over all other versions, resulting in its establishment beyond local boundaries, and its
                   incorporation  in  the  chanters’  repertory  canon,  irrespective  of  their  individual  affiliation  to
                   “Schools” and environments. The process above, at an ethnomusicological level, brings to the fore
                   the dynamics inherent in the construction of lineages from emblematic personalities concerning

                   the establishment of a modern proposition, either through a direct (teacher-student relationship)
                   or mediated (printouts, recordings, radio) process.


                          Η  παρούσα  ανακοίνωση  λαμβάνει  αφορμή  από  την  μορφολογική,  τροπική  και
                   αισθητική ιδιοτυπία του στιχηρού των Αίνων του Γ΄ Ήχου Εἰς τὸ μνῆμα σὲ ἐπεζήτησεν, όπως

                   αυτό διαμορφώθηκε σύμφωνα με την εκτέλεση-καταγραφή του Κωνσταντίνου Πρίγγου. Η
                   ιδιοτυπία  της  συγκεκριμένης  περίπτωσης  αφορμάται  από  τη  διαλογική  δομή  του

                   υμνογραφικού κειμένου, η οποία ενθαρρύνει την χρήση ετερόκλητου φρασεολογίου, συχνών
                   τροπικών μεταβολών, πυκνής διαποίκιλσης, απαγγελτικής εκφοράς, ρυθμικής και χρονικής

                   μεταβλητότητας κ.ά, με αποτέλεσμα ουσιαστικά την αποδόμηση της καθιερωμένης σύντομης-
                   συλλαβικής φόρμας του εν λόγω στιχηρού. Όλες οι παραπάνω τεχνικές συμβάλλουν αισθητικά

                                                     1
                   στην δημιουργία ιδιαίτερων ηχοτοπίων  με σκοπό να δημιουργηθεί η κατάλληλη ατμόσφαιρα
                   που να «αναπαριστά» ηχητικά το σαφώς φορτισμένο εννοιολογικά περιεχόμενο του στίχου.

                          Το  εν  λόγω  στιχηρό  παρουσιάζεται  σε  έντυπη  μορφή  από  τον  Πρίγγο  στο

                   Αναστασιματάριο που κυκλοφορεί ο ίδιος σε επιμέρους τεύχος το 1953 στην Πόλη, αμέσως
                   μετά  από  μια  απλή  εκδοχή  του  εν  λόγω  στιχηρού  η  οποία  ακολουθεί  τα  καθιερωμένα

                   συλλαβικά πρότυπα του κομματιού . Η μη απόδοση της εν λόγω προσωπικής-νεωτερικής
                                                   2
                   εκδοχής από τον ίδιο τον Πρίγγο στο Φανάρι, αλλά μόνο περιστασιακά σε κοινότητες της
                   Πόλης, τεκμαίρεται τόσο από το γεγονός της μη ύπαρξης ηχογραφημένης εκτέλεσης από τον


                   1  Ο πολυσήμαντος στη σύγχρονη επιστήμη όρος ηχοτοπίο (soundscape) κρίθηκε ως ο πλέον κατάλληλος, ώστε να
                   χρησιμοποιηθεί  καταχρηστικά,  αναφορικά  με  τη  δόμηση  εναλλακτικών  ηχητικών  προτύπων,
                   διαφοροποιούμενων από τον βασικό μελωδικό κορμό της εκάστοτε σύνθεσης. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για
                   συνθετικά θέματα στα οποία παρατηρείται μια διασταλτική χρήση μελωδικών και ρυθμικών σχημάτων, καθώς
                   απώτερο  στόχο  αποτελεί  η  δημιουργία  ενός  ηχητικού  περιβάλλοντος  στο  οποίο  να  «απεικονίζεται»  το
                   εννοιολογικό περιεχόμενο του υμνογραφικού κειμένου.
                   2  Πρίγγος 1953: 56-57. Βλ. και ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ της εν λόγω εργασίας.

                                                            2
   1   2   3   4   5   6   7