Page 4 - kritsaki-metoxia
P. 4

δέχτηκαν οι Σποράδες στην τέλεση των ιεροπραξιών,  στην επιτέλεση του μυστηρίου

                   της εξομολόγησης και της πνευματικής καθοδήγησης, στις θρησκευτικές πανηγύρεις και
                                                                              7
                   στην εν γένει θρησκευτική συμπεριφορά των κατοίκων τους.
                   Οι  πνευματικοί  πατέρες  που  βρέθηκαν  εκεί  άσκησαν  επίδραση  στη  διαμόρφωση  της

                   λογιοσύνης και της πνευματικότητας, παρηγόρησαν και στήριξαν τους κατοίκους των
                   νησιών  κατά  την  περίοδο  της  Τουρκοκρατίας  ενώ  συνάμα  επίρρωσαν  με  την  ήρεμη

                   δράση τούς δεσμούς με το Άγιον Όρος, φέρνοντας τους νησιώτες εγγύτερα στις αρχαίες
                   και σταθερές παραδόσεις της εκκλησίας μας.

                   Η ύπαρξη των μετοχιών στις Σποράδες είναι γνωστή και καταγεγραμμένη, με κυρίαρχο
                                                                           ου
                                                                                                       8
                   το νησί της Σκοπέλου, το οποίο  είχε έως τις αρχές του 20  αι. έξι αγιορείτικα μετόχια .
                   Πιο συγκεκριμένα, υπήρχαν τρία μετόχια της μονής Μεγίστης Λαύρας κι από ένα των

                   Μονών Διονυσίου, Ξενοφώντος και Ξηροποτάμου. Σήμερα στο νησί υφίστανται μόνο
                   τρία Μετόχια: ένα της Μονής Ξενοφώντος και δύο της Μονής Μεγίστης Λαύρας. Τα

                   υπόλοιπα  νησιά  που  συγκροτούν  το  νησιωτικό  σύμπλεγμα  είναι  η  Σκιάθος,  η

                   Αλόννησος και τα Ερημόνησα Κυρά – Παναγιά, Σκάντζουρα, Πιπέρι και Γιούρα.


                   Β. Τα Αθωνικά Μετόχια στη Σκιάθο


                   1.  Το μονύδριο του Τιμίου Προδρόμου
                   Στη Σκιάθο υπήρχε μέχρι και το 1820 ένα μετόχι του Αγίου Όρους, και συγκεκριμένα το

                   μονύδριο  του  Τιμίου  Προδρόμου,  το  οποίο  υπήρξε  εξάρτημα  της  Ιεράς  Μονής

                                                                           9
                   Διονυσίου,  γι΄  αυτό και  είναι  γνωστό ως  «Διονυσιάτικο ». Ήταν χτισμένο κοντά στο
                   Κάστρο  του  νησιού,  για  το  οποίο  υπάρχει  σχετική  περιγραφή  σε  έργα  του  Σκιαθίτη

                                                                                               10
                   συγγραφέα  Αλέξανδρου  Παπαδιαμάντη  («Στόν  Πρόδρομον  στόν  Ἀσέληνο» ,  «Στόν
                                                                12
                                            11
                   Πρόδρομον τοῦ Κάστρου»  και τη «Φόνισσα» ).

                   7  Π. Καυσοκαλυβίτης, «Ὄψεις τῆς ἐπίδρασης τῆς ἁγιορειτικῆς πνευματικότητας στὶς τοπικὲς κοινωνίες
                   διὰ  τῶν  Μετοχίων:  λειτουργικὴ  ζωή  -  γενίκευση  τῆς  τιμῆς  τῶν  ἐν  ἉγίῳὌρει  τιμωμένων  Ἁγίων»,
                   Πρακτικά Θ΄ Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου (21 Νοεμβρίου 2014): “Η Εξακτίνωση του Αγίου Όρους
                   στον ορθόδοξο κόσμο. Τα μετόχια”, Θεσσαλονίκη 2015, σ. 43.
                   8  Κ. Καλλιανός, «Τα αθωνικά μετόχια…», ο.π., 338-339.

                   9  Χ. Χαχαμίδης, Συμβολή …», ο.π., 221.
                   10  Α. Παπαδιαμάντης, Άπαντα, Στόν Πρόδρομον στόν Ασέληνο, τ. 5, Αθήνα 1988, σ.13.
                   11  Α. Παπαδιαμάντης, Άπαντα, Στόν Πρόδρομον του Κάστρου, τ. 5, Αθήνα 1988, σ. 18.


                                                             3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9