Page 9 - liamis-pnevmatikizoi
P. 9

σχετίζεται  αγαπητικά  με  τον  συνάνθρωπο  αλλά  και  την

                 αντίστοιχη πνευματική κατάσταση προς την οποίαν ο αγωνιστής


                 πρέπει  συνεχώς  να  τείνει,  εικονίζει  ο  άγ.  Θεόληπτος  δια  των

                                                                             21
                 γεγονότων  της  δημιουργίας  της  γυναίκας .  Η  παρουσία  της

                 γυναίκας  και  η  μεταξύ  άνδρα  και  γυναίκας  σχέση  αποτελεί  ζωή

                 για την ανθρώπινη ύπαρξη, αντίστοιχη της ζωής που δώρισε στο


                 ανθρώπινο γένος ο Σταυρός . Την εκτίμησή του προς το πρόσωπο
                                                      22

                 της γυναίκας - και συνεπώς την προτροπή προς τους συγχρόνους

                 του  για  αντίστοιχη  τοποθέτηση  και  συμπεριφορά  απέναντί  της  -


                 τεκμηριώνει ο συνδυασμός της ανοικοδομής και αποκαλύψεως της

                 στον άνδρα με την αποκάλυψη του Θείου μυστηρίου του Χριστού


                 στον  άνθρωπο .  Η  χάριν  της  ελευθερίας  από  τους  γονεϊκούς
                                     23
                 δεσμούς  έξοδος  που  προϋποτίθεται  στην  συνάντηση  άνδρα-






                    20  Σχετικά με τις διαστάσεις του όρου «πολιτεία» βλ. Liddel-Scott, III, 628.
                    21  Έξ. 2 18-25. Πρέπει να υπογραμμιστεί ότι ιδιαίτερη σημασία προσλαμβάνουν οι
                 αναφορές  του  αγ.  Θεολήπτου  σχετικά  με  την  γυναίκα  και  την  σχέση  της  με  τον
                 άνδρα, καθότι υπήρξε έγγαμος. Για την περίοδο αυτή της ζωής του καθώς και για τον
                 άκρως συγκινητικό τρόπο μεταπηδήσεώς του από τον έγγαμο στον ασκητικό βίο. βλ.
                 Γρηγ. Α΄ σ. 54-55.
                    22   «ἐν  τῆ  ξένῃ διαπλάσει τῆς Εὔας προκατεβάλετο ὁ Θεός Λόγος τήν ἐς ὕστερον
                 σοφήν καί φιλάνθρωπον διά σταυροῦ ἀναζώωσιν τοῦ γένους ἡμῶν». Ν10, 285, 9, 179.

                    23   Η  στάση  αυτή  του  αγ.  Θεολήπτου  προς  την  γυναίκα  επιβεβαιώνει  το  βιβλικό
                 υπόβαθρο  της  ανθρωπολογίας  του  (Βλ.  Π.  Μπρατσιώτου,  Η  γυνή  ἐν  τῆ  Βίβλω,  ἐν
                 Αθήναις  1940(2)),  καθώς  και  την  επιλεκτικότητα  έναντι  της  αρχαίας  Ελληνικής
                 σκέψεως  (Βλ.  Ι.  Δρούλια,  Η  Γυναίκα  κατά  την  αρχαία  Ελληνική  διανόηση  και  τη
                 Χριστιανική Θεώρηση, Αθήναι 1988, 46), την οποίαν κατείχε επαρκώς (Γρηγ. Α’, 37-
                 39).  Πρόκειται  για  μία  στάση  πλήρως  ευθυγραμμισμένη  με την  συνθετικότητα  της


                                                              8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14