Page 7 - liamis-pnevmatikizoi
P. 7
Αρχέγονος κατάστασις και πτώσις
Κατά τον άγιο Γρηγόριο τον Σιναϊτη, προέχει η επίγνωση της
αρχέγονης καταστάσεως του ανθρώπου, πριν αυτός
συνειδητοποιήσει την κατάσταση της θεώσεως, στην οποίαν ο
Θεός τον καλεί. «Ἐάν μή γνῶμεν οἵους ἡμᾶς ἐποίησεν ὁ Θεός, οὐκ
ἐπιγνωσόμεθα οἵους ἐποίησεν ἡ ἁμαρτία» , επισημαίνει. Και για
13
τον άγιο Θεόληπτο σημαντικότατη είναι η ανάδυση και διατήρηση
της μνήμης «των εν αρχή συνθηκών» . Η προπτωτική
14
κατάστασις, κατά τον άγιο Γρηγόριο, είχε ως κύριο
χαρακτηριστικό την αφθαρσία. . Θεωρεί την ύπαρξιν «χυμοῦ»,
15
16
καθώς και τα σχετικά «κάθυγρος ἡδύτης», «κάθυγρος ἡδονή»
κ.λ.π ως αποτελέσματα της Πτώσεως. Κατά τον άγιο Θεόληπτο,
ηδονή είναι η αίσθηση της ολοκληρώσεως ενός σκοπού και της
εκπληρώσεως ενός προορισμού, ενώ η ποιότητά της εξαρτάται από
το ποιον και των δύο. Διακρίνει συνεπώς δύο ειδών ηδονές , με
17
13 P.G. 150, 1253C ()
14 Κ9, 121, 3, 40. (Παραπέμπομεν στις συντμήσεις που χρησιμοποιεί η κριτική
έκδοση, στο προαναφερθέν έργο του Ι. Γρηγορόπουλου).
15 «Ἄφθαρτος ὁ ἄνθρωπος ἐπλάσθη χωρίς χυμοῦ». 1241Α Βλ. σχετ. David Balfour,
Discourse...,σελ. 124.
16 Ένθ. ανωτ.
17 Βλ. «Ψυχή γάρ, ἡ τό βέλος τῆς ἀγάπης εἰσδεξαμένη, οὐκ ἀφίησι τόν νοῦν, τῆς
ἀρρήτου καί θείας ἡδονής, ἀποστῆναι. ὡς γάρ ὁ νοῦς προστεθείς τῆ αἰσθήσει τοῦ
σώματος τῆς τῶν παρόντων ἡδονής αἰσθάνεται, οὕτω καί τῆ ἀγάπῃ τοῦ Θεοῦ ὁλικῆς
ἑνωθείς τῆς μακαριωτάτης εὐφροσύνης ἐν ἀπολαύσει γίνεται». Ν3, 231, 4, 51.
6