Page 7 - liamis-pnevmatikizoi
P. 7

Αρχέγονος κατάστασις και πτώσις




                          Κατά τον άγιο Γρηγόριο τον Σιναϊτη, προέχει η επίγνωση της

                 αρχέγονης          καταστάσεως           του      ανθρώπου,           πριν      αυτός


                 συνειδητοποιήσει  την  κατάσταση  της  θεώσεως,  στην  οποίαν  ο

                 Θεός τον καλεί. «Ἐάν μή γνῶμεν οἵους ἡμᾶς ἐποίησεν ὁ Θεός, οὐκ


                 ἐπιγνωσόμεθα  οἵους  ἐποίησεν  ἡ  ἁμαρτία» , επισημαίνει.  Και  για
                                                                          13

                 τον άγιο Θεόληπτο σημαντικότατη είναι η ανάδυση και διατήρηση

                 της μνήμης «των εν αρχή συνθηκών» .                              Η      προπτωτική
                                                                  14

                 κατάστασις,  κατά  τον  άγιο  Γρηγόριο,    είχε  ως  κύριο

                 χαρακτηριστικό  την  αφθαρσία. .  Θεωρεί  την  ύπαρξιν  «χυμοῦ»,
                                                           15

                                                                                                       16
                 καθώς  και  τα  σχετικά  «κάθυγρος  ἡδύτης»,  «κάθυγρος  ἡδονή»
                 κ.λ.π  ως  αποτελέσματα  της  Πτώσεως.  Κατά  τον  άγιο  Θεόληπτο,


                 ηδονή  είναι  η  αίσθηση  της  ολοκληρώσεως  ενός  σκοπού  και  της

                 εκπληρώσεως ενός προορισμού, ενώ η ποιότητά της εξαρτάται από


                 το  ποιον  και  των  δύο.  Διακρίνει  συνεπώς  δύο  ειδών  ηδονές ,  με
                                                                                                  17



                    13  P.G. 150, 1253C  ()
                    14   Κ9,  121,  3,  40.  (Παραπέμπομεν  στις  συντμήσεις  που  χρησιμοποιεί  η  κριτική
                 έκδοση, στο προαναφερθέν έργο του Ι. Γρηγορόπουλου).
                    15  «Ἄφθαρτος ὁ ἄνθρωπος ἐπλάσθη χωρίς χυμοῦ». 1241Α Βλ. σχετ. David Balfour,
                 Discourse...,σελ. 124.
                    16  Ένθ. ανωτ.
                    17  Βλ. «Ψυχή γάρ, ἡ τό βέλος τῆς ἀγάπης εἰσδεξαμένη, οὐκ ἀφίησι τόν νοῦν, τῆς
                 ἀρρήτου  καί  θείας  ἡδονής,  ἀποστῆναι.  ὡς  γάρ  ὁ  νοῦς  προστεθείς  τῆ  αἰσθήσει  τοῦ
                 σώματος τῆς τῶν παρόντων ἡδονής αἰσθάνεται, οὕτω καί τῆ ἀγάπῃ τοῦ Θεοῦ ὁλικῆς
                 ἑνωθείς τῆς μακαριωτάτης εὐφροσύνης ἐν ἀπολαύσει γίνεται». Ν3, 231, 4, 51.


                                                              6
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12