Page 25 - papaioannou-prosopo
P. 25

νεωτερικός άνθρωπος του διαφωτισμού επιζητούσε να σπάσει τα δεσμά με την παράδοση
                  αναζητώντας  μια  νέα  ταυτότητα,  ο  μετανεωτερικός  άνθρωπος  απογοητευμένος  από  τα

                  αδιέξοδα  και  τις  συνέπειες  του  νεωτερικού  παραδείγματος  βρίσκει  καταφύγιο  σε  ένα

                  εικονικό  κόσμο,  όπου  τα  όρια  μεταξύ  του  πραγματικού  και  του  φανταστικού  γίνονται
                  δυσδιάκριτα. Η μετανεωτερικότητα έχει ως κύριο χαρακτηριστικό την αμφισβήτηση των
                                                                                              22 23
                  «μεγάλων  αφηγήσεων»  του  ορθολογισμού  υπέρ  των  «μικρών  αφηγήσεων» ,   όπου  η
                  απόρριψη  της  αυθεντίας  οδηγεί  στην  δημιουργία  ενός  ναρκισσιστικού  μοντέλου

                             24
                  ανθρώπου,   το  οποίο  αναζητά  την  πραγμάτωση  των  εφήμερων  προσωπικών  του
                  αφηγήσεων εσωτερικεύοντας μοντέλα του εαυτού του, που αναπόφευκτα τον οδηγούν στην

                  απόδραση  από  την  πραγματικότητα  προς  έναν  εικονικό  κόσμο.  «Δεν  είναι  τυχαίο  και

                  συμπτωματικό  ότι  οι  μεγάλες  φιλοσοφικές  αλήθειες,  τα  μεγαλεπήβολα  πολιτικά  και
                  ιδεολογικά  σχέδια  ατονούν  ολοένα  και  περισσότερο  και  παραχωρούν  τη  θέση  τους  σε

                  διάφορες αφηγήσεις περί εαυτού… Ο παροντικός άνθρωπος αναπτύσσει μια μέριμνα για
                  την άμεση εμπειρία του εαυτού του στο παρόν, που σε αυτή της προσδίδει την αύρα της

                                                        25
                  αιωνιότητας του εικονικού σύμπαντος» .
                       Στον  κυβερνοχώρο  του  διαδικτύου,  ο  οποίος  είναι  εικονικός  αφού  δεν  έχει  φυσική

                  υπόσταση,  αλλά  ταυτόχρονα  είναι  πραγματικός,  αφού  συμμετέχουν  άνθρωποι,  παράγει

                  κοινωνικά πρότυπα και σχέσεις στα πλαίσια των εικονικών κοινοτήτων. Όπως παρατηρούν
                                 26
                  οι Bazin-Cottin  το διαδίκτυο είναι ένας νέου τύπου χώρος, τον οποίο δεν μπορούμε να
                  εντάξουμε σε καμία φυσική εξίσωση, αλλά είναι αληθινός. Καθημερινά δισεκατομμύρια
                  άνθρωποι  αλληλοεπιδρούν  διαδικτυακά  για  ώρες  ολόκληρες  είτε  για  επαγγελματικούς

                  λόγους, είτε απλώς για επικοινωνία, ενημέρωση ή ψυχαγωγία.

                       Δεν  είναι  στις  προθέσεις  αυτής  της  εργασίας  να  δαιμονοποιήσει  το  διαδίκτυο
                  παραγνωρίζοντας τις θετικές του πλευρές και την συμβολή της πληροφορικής στη βελτίωση

                  σημαντικών τομέων της ανθρώπινης δραστηριότητας. Σκοπός μας είναι να αναζητήσουμε




                  22  Δημήτρη Μπρκριδάκη, (2002), Μετανεωτερικότητα, Θρησκεία και Ορθόδοξη Θεολογία. (2020, Δεκέμβριος,
                  27).   Ανακτήθηκε   από   https://acadimia.org/perilipseis/351-metaneoterikotita-thriskeia-kai-orthodoksi-
                  theologia
                  23  Πέτρου Βασιλειάδη, «Χριστιανική Θεολογία και (Μετα)νεωτερικότητα», στο συλλογικό τόμο Ορθοδοξία
                  και Νεωτερικότητα, επιμ. Παντ. Καλαϊτζίδη- Ν. Ντόντου, Αθήναι: 2017, Εκδόσεις Ίνδικτος, , σ. 40
                  24  Κρίστοφερ Λας, (2008), «Η κουλτούρα του ναρκισσισμού», μετ. Βασ. Τομανά, Εκδόσεις: Νησίδες, σ. 166.
                  25   Νεκτάριος  Τσίλης  (2019).  Διασυνδεδεμένη  θρησκευτικότητα.  Ο  ρόλος  των  κοινωνικών  δικτύων  στη
                  θρησκευτική νοηματοδότηση του κόσμου (Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή). Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο,
                  Θεσσαλονίκη. σ.121
                  26   Jean-Nicolas  Bazin,  Jérôme  Cottin,  (2004),  «  Virtual  Christianity:  Potential  and  Challenge  for  the
                  Churches», Εκδόσεις WCC Publications, σ.3


                  Διπλωματική Εργασία                                                               7
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30