Page 10 - tsekeridou-theologiagamou
P. 10
λεί τον καθένα σε μια σχέση «γάμου» μαζί του σε μια «καινότητα ζωῆς». Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολό-
6
γος τον αποκαλεί «νυμφαγωγό» και ταυτόχρονα «νυμφίο» που τίμησε θαυματουργικά τη συζυγία .
Στην εποχή του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου, ο πατέρας εξακολουθεί να επιλέγει τον/την
σύζυγο. Προτείνει, «το κίνητρο του γάμου να μην είναι το πάθος, ούτε η ένωση μόνο των σωμάτων αλ-
λά να είναι εξ ολοκλήρου πνευματικός, ώστε η ψυχή να ενώνεται με τον Θεό με έναν τρόπο ανέκφραστο,
που μόνο ο Θεός γνωρίζει». Θεωρεί τον γάμο, που συνοδεύεται από αγνότητα και σεμνότητα, έναν
δρόμο για την είσοδο στη βασιλεία των ουρανών, αφού η σύζυγος δίνεται ως βοηθός και συνοδοιπό-
ρος.
Κατά τον Άγιο Θεόδωρο τον Στουδίτη, η στεφανική επίλησις τονίζει το θείο συστατικό του
συζυγικού δεσμού «τήν τοῦ πρώτου ἀνθρώπου διάπλασιν, και προς την ἐκ τῆς πλευράς αὐτοῦ γυναίκα
σύζευξιν ὑπομνηματίζουσα». Τονίζεται η επανάληψη της αρχικής θείας ευλογίας, δηλαδή η προπτωτι-
7
κή ενότητα του ζευγαριού .
Στο ίδιο πνεύμα κινείται και ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, αναφερόμενος στην ισότητα των δύο
φύλλων. Δίνει προβάδισμα μεν στον άνδρα αλλά ζητά τιμή και αναγνώριση της γυναίκας από τον σύ-
ζυγο. Ζητά την συγκατάθεση και της γυναίκας για την τέλεση του μυστηρίου, αλλιώς αυτό να μην τε-
8
λείται.
4. Κριτήρια επιλογής συζύγου
Ο Άγιος Ι. Χρυσόστομος, τονίζει ότι: «η ομορφιά του σώματος θα σκλαβώσει τον άντρα για εί-
κοσι και τριάντα ημέρες και αφού δείξει την κακία της θα διαλυθεί η αγάπη. Οι γυναίκες όμως που λά-
μπουν εξαιτίας της ομορφιάς της ψυχής, όσο περισσότερο προχωρά ο καιρός και φανερώνεται η ψυχική
ευγένεια τους, τόσο περισσότερο θερμό κάνουν τον έρωτα στους άνδρες τους και ανάβουν την αγάπη
τους προς τον άνδρα τους». Από την σωφροσύνη γεννιέται η αγάπη και από αυτήν άπειρα αγαθά. Η
ενάρετη σύζυγος κατακτά τον άντρα της και τον αιχμαλωτίζει στην αγάπη της.
6 Φίλιας Γ., Η έννοια της ογδόης ημέρας στη λατρεία της ορθόδοξης εκκλησίας, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα, 2010, σελ 147-153
7 Χαρώνης Β. (με τη συνεργασία Ουρανίας Λ. Λαναρά), Παιδαγωγική Ανθρωπολογία Ι. Χρυσοστόμου, τόμος Β΄ Β-Ευαγγέλιο, εκδ. Το
Βυζάντιο, Αθήνα, 1994, σελ. 44-50.
8 Μενούνος Ι. , Κοσμά του Αιτωλού Διδαχές (Φιλολογική μελέτη-Κείμενα), Έκδοση Δεύτερη, Εκδόσεις Τήνος, Αθήνα, σελ 85-87
9