Page 10 - tsekeridou-theologiagamou
P. 10

λεί τον καθένα σε μια σχέση «γάμου» μαζί του σε μια «καινότητα ζωῆς». Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολό-
                                                                                                          6
            γος τον αποκαλεί «νυμφαγωγό» και ταυτόχρονα «νυμφίο» που τίμησε θαυματουργικά τη συζυγία .

                    Στην εποχή του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου, ο πατέρας εξακολουθεί να επιλέγει τον/την

            σύζυγο. Προτείνει, «το κίνητρο του γάμου να μην είναι το πάθος, ούτε η ένωση μόνο των σωμάτων αλ-

            λά να είναι εξ ολοκλήρου πνευματικός, ώστε η ψυχή να ενώνεται με τον Θεό με έναν τρόπο ανέκφραστο,
            που μόνο ο Θεός γνωρίζει». Θεωρεί τον γάμο, που συνοδεύεται από αγνότητα και σεμνότητα, έναν

            δρόμο για την είσοδο στη βασιλεία των ουρανών, αφού η σύζυγος δίνεται ως βοηθός και συνοδοιπό-
            ρος.


                     Κατά τον Άγιο Θεόδωρο τον Στουδίτη, η στεφανική επίλησις τονίζει το θείο συστατικό του

            συζυγικού δεσμού «τήν τοῦ πρώτου ἀνθρώπου διάπλασιν, και προς την ἐκ τῆς πλευράς αὐτοῦ γυναίκα
            σύζευξιν ὑπομνηματίζουσα». Τονίζεται η επανάληψη της αρχικής θείας ευλογίας, δηλαδή η προπτωτι-

                                      7
            κή ενότητα του ζευγαριού  .

                    Στο ίδιο πνεύμα κινείται και ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, αναφερόμενος στην ισότητα των δύο
            φύλλων. Δίνει προβάδισμα μεν στον άνδρα αλλά ζητά τιμή και αναγνώριση της γυναίκας από τον σύ-

            ζυγο. Ζητά την συγκατάθεση και της γυναίκας για την τέλεση του μυστηρίου, αλλιώς αυτό να μην τε-
                   8
            λείται.




            4.  Κριτήρια επιλογής συζύγου



                    Ο  Άγιος Ι. Χρυσόστομος, τονίζει ότι: «η ομορφιά του σώματος θα σκλαβώσει τον άντρα για εί-
            κοσι και τριάντα ημέρες και αφού δείξει την κακία της θα διαλυθεί η αγάπη. Οι γυναίκες όμως που λά-

            μπουν εξαιτίας της ομορφιάς της ψυχής, όσο περισσότερο προχωρά ο καιρός και φανερώνεται η ψυχική

            ευγένεια τους, τόσο περισσότερο θερμό κάνουν τον έρωτα στους άνδρες τους και ανάβουν την αγάπη
            τους προς τον άνδρα τους». Από την σωφροσύνη γεννιέται η αγάπη και από αυτήν άπειρα αγαθά. Η

            ενάρετη σύζυγος κατακτά τον άντρα της και τον αιχμαλωτίζει στην αγάπη της.






            6  Φίλιας Γ., Η έννοια της ογδόης ημέρας στη λατρεία της ορθόδοξης εκκλησίας, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα, 2010, σελ 147-153

            7  Χαρώνης Β.  (με τη συνεργασία Ουρανίας Λ. Λαναρά), Παιδαγωγική  Ανθρωπολογία Ι. Χρυσοστόμου, τόμος Β΄ Β-Ευαγγέλιο, εκδ. Το
            Βυζάντιο, Αθήνα, 1994, σελ. 44-50.

            8 Μενούνος Ι. , Κοσμά του Αιτωλού Διδαχές (Φιλολογική μελέτη-Κείμενα), Έκδοση Δεύτερη, Εκδόσεις Τήνος, Αθήνα, σελ 85-87

                                                             9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15