Page 9 - tsekeridou-theologiagamou
P. 9

2. Μορφές οικογένειας



                    Στην παραδοσιακή αγροτική κοινωνία κυριαρχούσε η πατριαρχική οικογένεια, στην οποία α-
            νήκαν τρεις τουλάχιστον γενιές, παππούδες, παιδιά, εγγόνια. Στην εκτεταμένη ή διευρυμένη μορφή

            οικογένειας εκτός από παππούδες, παιδιά και εγγόνια, ανήκαν και οι θείες, θείοι, ξαδέρφια, πεθερικά,
            κουμπάροι κλπ.


                    Τη μητριαρχική ή μητριαρχούμενη οικογένεια τη συναντάμε κυρίως σε νησιά, όπου ο πατέρας

            λείπει για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Στην αστική και σύγχρονη μεταβιομηχανική κοινωνία κυριαρ-
            χεί η πυρηνική ή μικρή οικογένεια, που αποτελείται από δύο γενιές, τους γονείς και τα άγαμα τέκνα

            τους.


                    Τελευταία εμφανίστηκε και η μονογονεϊκή οικογένεια, που συνήθως η μητέρα ζει μόνη της με
            τα παιδιά της, λόγω διαζυγίου, χηρείας ή έχει υιοθετήσει παιδί. Έχει παιδί εκτός γάμου που στερείται

            οικογενειακής προστασίας ή είναι αναγνωρισμένο, αλλά ο πατέρας είναι αδιάφορος γι΄ αυτό. Δεν λη-

            σμονούμε και τις ανάδοχες οικογένειες.

                    Επίσης το «σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης» καλύπτει νομικά, όσους επιθυμούν την ελεύθερη

            συμβίωση. Γεγονός που καταδεικνύει τον ατομοκεντρισμό των συμβαλλομένων, την προτεραιότητα

            που δίνουν στην επαγγελματική ανέλιξή τους ή δεν επιθυμούν τη σύναψη νόμιμου γάμου για διάφο-
            ρους λόγους. Επίσης υποκρύπτει την τάση αυτονομίας και αποφυγής ανάληψης ευθυνών της οικογέ-

                                                                                                          4
            νειας και της αντιμετώπισης δυσκολιών που απορρέουν από την απόκτηση και ανατροφή τέκνων .




            3. Η Εκκλησία έναντι του Μυστηρίου του Γάμου



                    Ο Χριστός τίμησε το γάμο με την παρουσία του στην Κανά και από εκεί ξεκίνησε και τα θαύ-

                                                                                                    5
            ματά του, «ταύτην φησίν την ἀρχήν ἐποίησε τῶν σημείων ὁ Ἰησοῦς ἐν Κανά τῆς Γαλιλαίας»  . Κατά τον
            Ωριγένη ανέδειξε «τίμιο τόν γάμο» και τον ευλόγησε ως ποιητής και των δύο. Επίσης ως Νυμφίος κα-









            4  πρωτ. Καλλιακμάνης Β., Γάμος & οικογενειακή ζωή, εκδ. Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, Α΄ έκδοση, Αθήνα,
            2015, σελ 16-22

            5  Ιωάννη β΄ 11

                                                             8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14