Page 3 - koutsos-iamviki
P. 3
ακλόνητα στηριγμένους, Μακάριε, τους υμνωδούς στο θεμέλιο της πίστεως».
Ερμηνεία
Ο υμνογράφος στρέφεται στον γεννηθέντα Χριστό, την Ευεργέτη του
ανθρώπου, και ζητάει να κάνει ένα νεύμα ευσπλαχνίας σ΄ αυτόν που γράφει τον ύμνο
και στους πιστούς δούλους του που τον ψέλνουν με το να ταπεινώσει το υπερυψωμένο
(υπερήφανο) φρύδι του εχθρού μας, που δεν είναι άλλος από τον Διάβολο. Κι αυτό θα
γίνει αν μας ανυψώσει και μας στηρίξει ακλόνητα πάνω στο θεμέλιο της πίστεως. Και
θεμέλιο δεν είναι κανένας άλλος παρά ο Χριστός, ο ακρογωνιαίος λίθος, όπου
μπορούμε να στηρίξουμε και να κτίσουμε την ύπαρξή μας. Η υπόμνηση πάλι ότι
βρισκόμαστε στην γ΄ βιβλική Ωδή, όπου εκτίθεται η προσευχή της προφήτιδας Άννας,
γίνεται με το «ἐστηριγμένους ἀκλόνητον» το οποίο θυμίζει το «εστερεώθη η καρδία μου
εν Κυρίω».
ΩΔΗ Δ’
Γένους βροτείου, τὴν ἀνάπλασιν πάλαι
ᾌδων Προφήτης Ἀββακοὺμ προμηνύει
Ἰδεῖν ἀφράστως, ἀξιωθεὶς τὸν τύπον·
Νέον βρέφος γάρ ἐξ ὄρους τῆς Παρθένου
Ἐξῆλθε λαῶν εἰς ἀνάπλασιν Λόγος.
Απλή σύνταξη
Ἀββακοὺμ Προφήτης άδων πάλαι
προμηνύει τὴν ἀνάπλασιν γένους βροτείου,
ἀξιωθεὶς ιδεῖν ἀφράστως τὸν τύπον ·
Νέον γάρ βρέφος, Λόγος, εξῆλθε ἐξ ὄρους τῆς Παρθένου
εἰς ἀνάπλασιν λαῶν.
Μετάφραση
«Ο προφήτης Αββακούμ ψάλλοντας την παλαιά εποχή προφήτευσε
την ανάπλαση του γένους των θνητών ανθρώπων,
όταν αξιώθηκε να προΐδει κατά τρόπο ανέκφραστο την προτύπωσή της,
διότι ένα καινοφανές Βρέφος, δηλ. ο Λόγος του Θεού, εξήλθε από όρος ,
δηλ. από την Παρθένο, για την ανάπλαση όλων των λαών».
Ερμηνεία
Είναι απίστευτη η ευρηματικότητα του Ιωάννη Δαμασκηνού ως προς την
ικανότητά του να προσαρμόζει το θέμα κάθε βιβλικής Ωδής με το αντίστοιχο γεγονός
που αναφέρεται το κάθε τροπάριο της Καταβασίας των Χριστουγέννων. Οι βιβλικές
Ωδές δεν αποτελούν απλώς πρότυπο αλλά και πηγή έμπνευσης, εκεί που για άλλους
θα ήταν πηγή δέσμευσης. Για παράδειγμα εδώ: Είναι γνωστό ότι η δ΄ Ωδή των
βιβλικών Ωδών αναφέρεται στο όραμα του Αββακούμ. Βλέποντας λοιπόν αυτό το
όραμα αναλύθηκε σε δοξολογία προς το Θεό, η οποία και αποτελεί το περιεχόμενο