Page 9 - koutsos-iamviki
P. 9
Απλή σύνταξη
Οἱ τῆς παλαιᾶς νέοι πυρπολούμενοι ἀφλέκτως
εἰκονίζουσι μήτραν κόρης κύουσαν ἐσφραγισμένην υπερφυῶς.
χάρις δὲ δρῶσα άμφω μιᾷ θαυματουργίᾳ
ἐξανίστησι λαοὺς πρὸς ὕμνον.
Μετάφραση
Οι νέοι οι αναφερόμενοι στην Παλαιά Διαθήκη, οι οποίοι πυρπολούνταν
χωρίς να κατακαίονται, απεικόνιζαν την μήτρα της Παρθένου,
η οποία υπερφυσικώς συνέλαβε και έμεινε πάλι σφραγισμένη.
Η θεία Χάρη και τα δύο αυτά θαύματα ,αφού ενήργησε με μία θαυματουργική
δύναμη, διεγείρει τους πιστούς λαούς στο να υμνούν τον Θεό
Ερμηνεία
Ο συμβολισμός εδώ είναι εμφανής. Οι Τρεις Παίδες της Παλαιάς Διαθήκης
(Ανανίας, Αζαρίας και Μισαήλ) εικονίζουν την μήτρα της αειπαρθένου Μαρίας, με τη
διαφορά ότι, ενώ οι Τρεις Παίδες στέκονται στο μέσο της καμίνου και δεν φλέγονταν,
η Παρθένος δέχτηκε μέσα της όλο το πυρ της Θεότητας του Χριστού και παρόλα αυτά
δεν καταφλέγονταν. Και το σπουδαιότερο είναι ότι η μήτρα της Παρθένου δεν
πειράχτηκε ούτε πριν ούτε μετά τη γέννηση του Σωτήρος Χριστού, αλλά παρέμεινε
κλειστή όπως ήταν και πριν από την κύηση. Είναι η «προ του τόκου παρθένος και κατά
τον τόκον παρθένος και μετά τόκον παρθένος». Ο τονισμός της αειπαρθενίας της
Παρθένου Μαρίας έχει το λόγο της. Τονίζει την υπερφυά γέννηση του Χριστού, η
οποία έγινε με θαυμαστό τρόπο, ο οποίος θέλει να αποδείξει από τη μια την θεότητα
του Χριστού και από την άλλη την παντοδυναμία του Χριστού, ο οποίος είναι πάνω
από τους φυσικούς νόμους, «κύριος των δυνάμεων και πάσης κτίσεως δημιουργός».
Όλα αυτά τα θαυμαστά πράγματα και στη μια και στην άλλη περίπτωση
γίνονται με τη Χάρη του Θεού, η οποία ενεργεί χωρίς να δεσμεύεται από κανέναν και
χωρίς να την εμποδίζει κανένας. Πρόκειται για δυο θαύματα, που έγιναν από μία
θαυματουργική δύναμη, τη Χάρη Θεού, προς όφελος και σωτηρία των ανθρώπων.
Δικαιολογημένα λοιπόν ξεσηκώνει όλους τους λαούς της γης, γιατί είναι υπόθεση όλων
των ανθρώπων, προς δοξολογία και ύμνο. Κοιτάξτε και την αντίστοιχη Ωδή του
Ακαθίστου Ύμνου και συγκρίνετε τις ομοιότητες και τις διαφορές.
Ὠδὴ η΄. του Ακαθίστου Ύμνου
Παῖδας εὐαγεῖς ἐν τῇ καμίνῳ ὁ τόκος τῆς Θεοτόκου διεσώσατο,
τότε μὲν τυπούμενος, νῦν δὲ ἐνεργούμενος,
τὴν οἰκουμένην ἅπασαν ἀγείρει ψάλλουσαν·
Τὸν Κύριον ὑμνεῖτε τὰ ἔργα καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας.