Page 14 - liamis-talento
P. 14
και η μοίρα του κόσμου και της ιστορίας δεν είναι δεδομένη. Αναμένει την
εξέλιξη και τον εμπλουτισμό της από την ένταξη τής κάθε ανθισμένης
ύπαρξης σε μια πανανθρώπινη πορεία. Αυτή είναι η μόνη οδός
απεγκλωβισμού από τον ναρκισσισμό, την εγωπάθεια και την άγχος της
ατομικής ανάδειξης, η οποία, ως ψυχοπαθολογική και κατά φύσιν, δεν
χορταίνεται ποτέ.
Όλα αυτά τα δεδομένα μπορούν να διαμορφώσουν βασικές αρχές
παιδαγωγίας και ιδιαίτερα καλλιτεχνικής αγωγής:
1. Ο κάθε άνθρωπος αποτελεί μια ιδιαίτερη ακατέργαστη ύλη
συγκεκριμένων κλίσεων και προδιαθέσεων. Συνεπώς, αντιμετωπίζουμε
κάθε παιδί σαν ένα θησαυρό της ανθρωπότητας, που πρέπει να ανθίσει και
να καρπίσει για χάρη δική του και όλης της κοινωνίας. Κυρίως όμως δεν
λησμονούμε πως κάθε άνθρωπος είναι φύσει δημιουργός, προορισμένος να
αποτυπώσει στην ορατή ύλη, είτε στο αντικείμενο είτε στην συμπεριφορά
του, την εσωτερικότητά του. Συνεπώς, η καλλιτεχνική δημιουργία δεν
μπορεί να στηρίζεται απλώς στην απόκτηση εντυπωσιακών δεξιοτήτων,
αλλά στην διαρκή εσωτερική ωρίμανση, η οποία θα αποτυπώνεται
καλλιτεχνικά ως μια διαρκής πορεία προς το κάλλος.
2. Σημασία δεν έχει να εντοπιστούν τα παιδιά-θαύματα, αλλά οι κλίσεις και
οι εφέσεις του κάθε παιδιού ανεξαιρέτως, κυρίως όμως να θεωρηθεί
σημαντικότερος ο μόχθος της καλλιέργειας των δεξιοτήτων αυτών.
3. Μοναδικός τρόπος εντοπισμού των προδιαθέσεων είναι τα πολλαπλά
ερεθίσματα. Το παιδί πρέπει να βρεθεί σε περιβάλλον που διαρκώς το καλεί
να ασχοληθεί με ποικίλες δραστηριότητες και καλλιτεχνικές δράσεις, ώστε
να έχει πολλαπλάσιες πιθανότητες να γνωρίσει ποιο πραγματικά είναι.
4. Πέραν των μεθόδων, πρέπει να αποτελέσει κύριο παράγοντα
καλλιτεχνικής ωρίμανσης ο μέντορας, Ο εντοπισμός του πρέπει να
αποτελεί βασικό στόχο παιδαγωγίας και να θεωρείται, εάν τελικά βρεθεί,
ως ύψιστο προνόμιο. Εάν μάλιστα ο μέντορας διαθέτει και πνευματικό
πλούτο, τότε η εύρεσή του πρέπει αν θεωρείται διπλό ύψιστο προνόμιο.
5. Τελικός στόχος κάθε καλλιτεχνικής παιδαγωγίας πρέπει να παραμείνει
η χαρά. Η αξιοποίηση των κλίσεων και η διαμόρφωση ενός ταλέντου δεν
την εξασφαλίζουν από μόνες τους. Ο άνθρωπος δεν είναι μόνον φύση
13