Page 15 - liamis-talento
P. 15
καλλιτεχνική, αλλά και φύση δοτική. Η ψυχική ισορροπία, ως απαραίτητη
προϋπόθεση χαράς, βρίσκεται στην αγαπητική προσφορά και αυτό είναι
κάτι που διδάσκεται και καλλιεργείται. Πρόκειται για την πνευματική
καλλιέργεια, η οποία διασφαλίζει και την πνευματική συγκρότηση, δηλαδή
την ένταξη του νέου ανθρώπου σε ένα ευρύτερο κόσμο και ένα πλατύτερο
σχέδιο ομορφιάς και κάλλους, προερχόμενο από μια ψυχή, σφραγισμένη
από ποιότητα ήθους και Χάριτος. Την διπλή αυτή ανάπτυξη –καλλιτεχνική
και πνευματική- εξυπηρετούν οι ομαδικές καλλιτεχνικές δράσεις και η
συστηματική και δωρεάν προσφορά του καλλιτεχνικού αποτελέσματος στο
κοινωνικό σύνολο, και ιδιαίτερα σε ανθρώπους, που η ζωή τους στέρησε τα
πολλά ερεθίσματα, τις πολλαπλές ευκαιρίες και κυρίως τον μέντορα της
διπλής αυτής ποιότητας που προαναφέραμε. Μιλώντας
υπεραπλουστευτικά, μια εμφάνιση ορχήστρας ή χορωδίας σε ένα
γηροκομείο , μυεί τους νεαρούς μουσικούς σε μια ανώτερη
πνευματικότητα, εξ ίσου σημαντική με μια εμφάνιση στον καλύτερο
συναυλιακό χώρο.
Η ιστορία της μουσικής έχει καταγράψει τις, δυστυχώς, σπάνιες
περιπτώσεις τέτοιων προσωπικοτήτων, ικανών να αλλάξουν τη ζωή ενός
μαθητή και να ολοκληρώσουν την διαδρομή από την κλίση στο ταλέντο και
από το ταλέντο στο τάλαντο.
Ο μέγιστος των μουσικών της Δυτικής έντεχνης μουσικής και ένας
από του μεγαλύτερους μουσικούς της παγκόσμιας ιστορίας, ο Γιόχαν
Σεμπάστιαν Μπαχ, ήταν συγχρόνως καλλιτεχνικός και πνευματικός
μέντορας. Οι πληροφορίες για τη ζωή του είναι αποκαλυπτικές, κυρίως ως
προς την ποιότητα της προσωπικότητάς του. Γνωρίζουμε κατ΄ αρχάς πως
χαρακτηριζόταν από μια εξαιρετική εργατικότητα. Οι ιστορικοί λένε πως
το άθροισμα των ωρών συνθέσεως των έργων του υπερβαίνει κατά πολύ
την διάρκεια της ζωής του, έστω και αν δεν θα είχε κάνει τίποτε άλλο στη
ζωή του. Πώς έγινε αυτό; Γνωρίζουμε λοιπόν πως έγραφε πολλά έργα εκ
παραλλήλου, αφήνοντας τις λεπτομέρειες ολοκλήρωσής του στους
μαθητές του. Επίσης όμως γνωρίζουμε πως ουδέποτε ενδιαφέρθηκε για την
προσωπική του προβολή. Ήταν γνωστός ως οργανίστας, τη φήμη του όμως
ως συνθέτου την χρωστά στον μεταγενέστερο συνθέτη Φήλιξ Μέντελσον,
που τον κατέστησε γνωστό ογδόντα σχεδόν χρόνια μετά. Ακόμη είναι
γνωστό πως ο Μπαχ θεωρούσε τον εαυτό του ως ένα εργαλείο
14