Page 26 - liamis-pnevmatikizoi
P. 26

Θείας  πολιτείας  όχι  απλή  αντιγραφή  πράξεων  αλλά  παράγοντα

                                                            90
                 συγκληρονομίας της Θείας δόξης .



                     Ποιοί  είναι  όμως  οι  τρόποι  ανακαλύψεως  της  θείας  αυτής


                 ενεργείας; Κατά τον άγ. Γρηγόριο, δύο είναι οι θύρες εισόδου στον

                 χώρο της ενεργείας του Πνεύματος: η πρώτη, εκείνη της εργασίας


                                  91
                 των εντολών  και η δεύτερη, εκείνη της συνεχούς επικλήσεως του

                 Κυρίου  Ιησού .  Κύριον  χαρακτηριστικό  της  πρώτης  είναι  το  ότι
                                   92
                 απευθύνεται  προς  όλους  («καθολικώς»),  ενώ  της  δευτέρας  το  ότι


                 αφορά  ορισμένους .  Είναι  όμως  συντομώτερη  και  ασφαλέστερη,
                                          93
                 όπως θα γίνει εμφανές και στην συνέχεια.



                    90   «Ὁ  Θεός  Λόγος  ἐνανθρωπήσας  καί  τά  μυστήρια  τῆς  οὐρανίου  βασιλείας
                 ἀπεκάλυψε  καί  τά  τῆς  σωτηρίας  ἔργα  καθυπέδειξεν  ἐν  τῶ  παναχράντω  αὐτού
                 σώματι,  ὅπως  τοῖς  ἴχνεσι  αὐτοῦ  πολιτευσάμενοι,  συνεισέλθωμεν  αὐτῶ  εἰς  τόν
                 νυμφῶνα  τῆς  δόξης  συγκληρονόμοι  αὐτῶ  γεγενημένοι…».  Ν10,  297,  23,  434.  Πρβλ.
                 Πέτρου  Δαμασκηνοῦ,  Προίμιον,  Φιλ.  Γ’,  9,  13:  «Τότε  τοίνυν  ὁ  τοιοῦτος  οὐδ’  ὅλως
                 θέλει  τι  παρά  τοῦ  Θεοῦ  τό  θέλημα,  ἀλλά  καί  ταύτην  τήν  πρόσκαιρον  ζωήν  μετά
                 χαρᾶς καταλιμπάνει ἕνεκα τῆς τοῦ Θεοῦ καί τοῦ πλησίον ἀγάπης, τῆ σοφίᾳ καί τῆ
                 ἐνοικήσει  τοῦ  Ἁγίου  Πνεύματος  καί  τῆ  υἱοθεσίᾳ,  διά  τό  συσταυρωθῆναί  τε  καί
                 συνταφῆναι, συνεγερθῆναί τε και συναναληφθήναι τῶ Χριστῶ νοερῶς διά τῆς αὐτοῦ
                 μιμήσεως, ἤτοι τῆς ἐν τῶ κόσμῳ διαγωγῆς».  Ο άγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος μάλιστα
                 αναγνωρίζει στην Θεία ενανρθώπιση την διάσωση του κατ’ εικόνα: «μεταλαμβάνει
                 τῆς ἐμῆς σαρκός, ἵνα καί τήν εἰκόνα σώσῃ, καί τήν σάρκα ἀθανατίσῃ». Λόγος ΜΕ’, 9,
                 PG 36, 633D.
                    91   Βλ.  Χ.  Σωτηροπούλου,  Η  διά  των  αρετών  πνευματική  πρόοδος  του  ανθρώπου
                 κατά  Γρηγόριον  τον  Σιναϊτην,  εις  την  Επιστημονικήν  Επετηρίδα  της  Θεολογικής
                 Σχολής του Πανεπιστημίου  Αθηνών, τόμ. ΚΣΤ’ (1984), σελ.551-583.
                    92   Βλ.  Kallistos  Ware,  The  Jesus  Prayer  in  St.  Gregory  of  Sinai,  Eastern  Churches
                 Review, τ. 4 (1972) 3-22.
                    33  «Κατά δύο τρόπους ευρίσκεται η ενέργεια του Πνεύματος, ην εν τω
                 Βαπτίσματι μυστικώς προειλήφαμεν. Και πρώτον μεν καθολικώς ειπείν, δια της των


                                                             25
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31