Page 22 - milenkovits-palamas
P. 22

31
               της παραβάσεως, «είμαι πουλημένος», λέγει «στην αμαρτία» , και ο πουλημένος
               δεν είναι από τη φύση του δούλος. Και συνεχίζει «γνωρίζω ότι δεν κατοικεί μέσα

                                         32
               στο σώμα μου αγαθό» . Δεν εννοεί το σώμα, αλλά το κακό που κατοικεί μέσα σε
               αυτό.  Αυτόν  λοιπόν  τόν  νόμο,  που  βρίσκεται  μέσα  στα  μέλη  μας  και


               αντιστρατεύεται τόν νόμο του νού και κατοικεί μέσα στό σώμα, εννοεί κακό και όχι
                        33
               τόν νού .

                       Βέβαια ο νούς δεν κατοικεί ούτε εντός του σώματος σαν σε αγγείο, γιατί είναι

               ασώματος,  ούτε  έξω,  γιατί  είναι  συνεδεμένος  με  το  σώμα,  αλλά  βρίσκεται  ως

               δύναμη μέσα στην καρδιά. Ο ίδιος ο Χριστός σε άλλο σημείο επισημάνει πως «δεν

               είναι τα εισερχόμενα που μολύνουν τον άνθρωπο αλλά τα εξερχόμενα απο αυτόν

                                          34
               δηλαδή από το στόμα» , και συνεχίζει «γιατί μέσα από την καρδιά εξέρχονται οι
                                     35
               πονηροί λογισμοί» . Πως θα εισέλθει ο Χριστός μέσα στο σώμα, εάν ούτε ο νούς
                                                                36
               δεν επιτρέπεται να βρίσκεται μέσα σε αυτό ; Οι ησυχαστές απορρίπτουν τον νόμο
               της αμαρτίας και αποδέχονται την εποπτεία του νού, δίνοντας σε κάθε στοιχείο την

               ανάλογη  σειρά:  στην  αίσθηση  την  εγκράτεια,  στο  παθητικό  την  αγάπη,  στο

                                      37
               λογιστικό την νήψη . Όταν λοιπόν κάποιος καθαρίσει το σώμα του με εγκράτεια,
               καταστήσει  το  θυμικό  και  την  επιθυμία  με  τη  θεία  αγάπη  αφορμή  αρετών  και

               παρουσιάσει στον Θέο με την προσεύχη τόν νού εξαγνισμένο, αποκτά και βλέπει

               μέσα του τη χάρη που έχει υποσχεθεί ο θεός σε αυτούς που είναι καθαροί στην

               καρδιά. Πρόκειται για την εισχώρηση της ενέργειας του νου και όχι της ουσίας του,



               31  Ρωμ. 7, 14.
               32  Ρωμ. 7, 18.
               33  Υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων, 1,2,1, σ. 103.
               34  Ματθ. 15, 11.
               35 Ματθ. 15, 19.
               36  Υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων, 1, 2, 6, σ. 111.
               37  Υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων, 1, 2, 2, σ. 103.

                                                             21
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27