Page 5 - patsis_orthodoxia
P. 5

ναζιστικής τους ιδεολογίας. Η συγγραφέας ασκεί δριμεία κριτική στη σιωπή της Ορ-
                   θόδοξης εκκλησιαστικής παρουσίας των ΗΠΑ για τα ανησυχητικά τεκταινόμενα, εξαί-

                   ροντας και υπογραμμίζοντας τη μοναδική φορά που ορθόδοξος ιεράρχης, ο αρχιεπί-
                   σκοπος Ιάκωβος, αντιστάθηκε στο ρατσισμό και την ξενοφοβία δίπλα στο πλευρό του

                   Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ το μακρινό 1965.  Αναρωτιέται τέλος, αν αυτή, η ένοχη σιωπή,

                   είναι η σύγχρονη μαρτυρία της Εκκλησίας έναντι παρόμοιων φαινομένων που ταλανί-
                   ζουν τις Δυτικές κοινωνίες σε αναφορά και με τις πολιτικές προεκτάσεις του ζητήμα-

                   τος, υποστηρίζοντας έμμεσα ότι η ανοχή στη ρατσιστική βία, την ισλαμοφοβία, τον
                                                                               7
                   αντισημιτισμό δεν συνάδει με την εκκλησιαστική κληρονομιά  .
                          Σύμφωνα με τα εκτεθέντα Ορθόδοξη θεολογική αντίληψη, και μάλιστα οντο-
                   λογικού-δογματικού περιεχομένου, για επιχειρήματα περί διάκρισης φυλών όχι μόνο

                   δεν υφίσταται, αλλά αντιβαίνει στον πυρήνα της οντολογίας του χριστιανικού προσώ-

                       8
                   που . Μίας οντολογίας που δεν αφήνει περιθώριο ακόμη και για ίχνος υπεροχής ή φι-
                                                         9
                   λοπρωτίας των μελών της Εκκλησίας .     Κατά παρόμοιο τρόπο ο Απ. Παύλος με το
                                                                10
                   περίφημο «..οὐκ ἔνι ᾿Ιουδαῖος οὐδὲ ῞Ελλην..»  σηματοδοτεί την απουσία οποιασδή-
                   ποτε διάκρισης, που θα φέρει και τη κοινωνική υποψία διαχωρισμού των μελών του

                   Σώματος της Εκκλησίας. Άλλωστε η συνέλευση των Ορθοδόξων Επισκόπων των ΗΠΑ
                                          11
                   με επίσημη τοποθέτηση  τον Αύγουστο του 2017 όχι μόνο καταδικάζει τα γεγονότα
                   του Charlottesville της Βρτζίνια, αλλά θέτει και τις βασικές ανθρωπολογικές αξίες του

                   Χριστιανισμού, οι οποίες είναι αντίθετες στις μισαλλόδοξες διαχωριστικές γραμμές του
                   σκότους. Ο διαχωρισμός είναι, επίσης, αντίθετος και στην Κανονική παράδοση της

                   Εκκλησίας, η οποία έχει καταδικάσει επανειλημμένα τέτοιου είδους ενέργειες που αλ-

                   λοιώνουν την αληθινή διδασκαλία του Ευαγγελίου.  Η κριτική που ασκεί η συγγραφέας




                   7  I. Leonova, «Εκκωφαντική σιωπή», ό. π., 3.
                   8  Ιω. Ζηζιούλα, «Από το Προσωπείον εις το Πρόσωπον.  Η συμβολή της Πατερικής Θεολογίας εις την
                   έννοιαν  του  Προσώπου»,  στο  Χαριστήρια  εις  τιμήν  του  Μητρ.Γέροντος  ΧαλκηδόνοςΜελίτω-
                   νος,(Θεσ/νικη: Πατριαρχικόν Ίδρυμα Πατερικών μελετών 1977) 286 κ. ε.
                   9  Μαρκ., 10, 37-38

                   10  Γαλ. 3, 28
                   11  «Response to Racist Violence in Charlottesville, VA» στο διαδ. τόπο: http://www.assemblyofbish-
                   ops.org/news/2017/response-to-racist-violence-charlottesville-va (ημερ. ανάκτησης 15.04.18) 2 κ. ε



                                                                                                     5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10