Page 7 - patsis_orthodoxia
P. 7

μετοχή του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας υπό του ενός Επισκόπου της κάθε Επαρ-
                        14
                   χίας.  Για την προβολή του εδαφικού-τοπικού κριτηρίου άλλωστε οι πρωτοχριστιανι-
                   κές  Εκκλησίες  ελάμβαναν  το  προσωνύμιο  μίας  σημαντικής  πόλης  (παραδείγματος
                   χάρη, Ρώμη) και όχι τον επιθετικό προσδιορισμό ρωμαϊκή Εκκλησία, που θα υπονο-

                                                                     15
                   ούσε σαφέστατα την εθνική ή φυλετική προέλευση . Παρόλα αυτά η πορεία των εκ-
                   κλησιαστικών πραγμάτων έδειξε-τουλάχιστον από το πλήθος των αυτοανακηρυχθέ-
                   ντων, αυτόνομων ή αυτοκέφαλων Εκκλησιών που προέκυψαν- ότι τα πολιτικά δεδο-

                   μένα  συμμεταβάλλουν  και τα εκκλησιαστικά κατά τη γνωστή ρήση του Ιερού Φωτίου.
                          Ο εθνοφυλετισμός, κατά τον Τ. Φίτζεραλντ,  ως πρόκληση απέναντι στην ιστο-

                   ρία συγκρούεται και με το παράδειγμα του Χριστού, όταν ο Κύριος συνομίλησε με
                   τους Σαμαρείτιδα, ανατρέποντας την καθεστηκυία τάξη - ιδεολογία των Φαρισαίων και

                                                                             16
                   αντιμετωπίζοντας τη γυναίκα από τη Σαμάρεια ως πρόσωπο .  Ο Γ. Τσέτσης θα προ-
                   σθέσει ότι ο εθνοφυλετισμός εξελίχθηκε σε μία τραγωδία για την ορθόδοξη Εκκλησία,
                   που προσέβαλε βίαια την έννοια της Καθολικότητας όπως η τελευταία περιγράφεται

                   στα δογματικά εγχειρίδια. Έναντι της ορθόδοξης Εκκλησιολογίας και του Οικουμενι-
                   κού πνεύματος έρχεται  ο εθνοφυλετισμός να υπηρετήσει πολιτικές σκοπιμότητες, τρο-

                                                                                           17
                   φοδοτώντας στο έπακρο το ρατσισμό, το σοβινισμό και τη μισαλλοδοξία . Επιπρό-
                   σθετα  ο Εμ. Κλάψης θα σημειώσει ότι η εθνοτική διαφοροποίηση, τεκμήρια της οποίας
                   καταγράφονται δεκάδες εντός της πολιτικής ιστορίας, επηρέασε και την ιστορική πο-

                   ρεία της Εκκλησίας, όταν οι χριστιανικοί πληθυσμοί βρέθηκαν ανέτοιμοι να υποδε-
                   χθούν τις νέες κοινωνικές δομές που επιφύλαξε η παγκοσμιοποίηση, υποχρεώνοντας

                   ουσιαστικά άτομα και λαούς να συγκατοικήσουν στον ίδιο τόπο και να συνομιλήσουν
                                          18
                   στον ίδιο δημόσιο χώρο .









                   14  Πρακτικά της Μεγάλης Συνόδου, Mansi,, τομ.45΄, ό. π ., 430.
                                                                          ο
                   15  Ν. Ντάλντα, «Η Ορθόδοξη Διασπορά», στο Η Ορθοδοξία στον 20  αιώνα-Η Ορθόδοξη Διασπορά στη
                   Δύση, τόμ Α΄(Πάτρα: ΕΑΠ 2001) 28.
                   16  Τ. Φίτζεραλντ, «Εθνοτικές συγκρούσεις και Ορθόδοξες Εκκλησίες» στο Ορθόδοξες Εκκλησίες σε έναν
                   πλουραλιστικό κόσμο, επιμ. Εμ. Κλάψη (Αθήνα: Καστανιώτης 2006) 248.
                   17  Γ. Τσέτση, «Εθνισμός, Εθνικισμός και Θρησκεία» στο Ορθόδοξες Εκκλησίες… ό. π.,  262.
                   18  Εμ. Κλάψη, «Εθνισμός, Εθνικισμός και Ταυτότητα» στο Ορθόδοξες Εκκλησίες…ό. π.,  281.


                                                                                                     7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12