Page 9 - patsis_orthodoxia
P. 9
ένα ποίμνιο της Εκκλησίας με γλωσσική, ομόφυλη, πολιτισμική και οιανδήποτε «κα-
θαρότητα», η οποία αντίκειται όχι μόνο στο γράμμα των Κανόνων και του πολιτεύμα-
21
τος της Εκκλησίας, αλλά και στο πνεύμα του Ορθόδοξου ήθους . Η ιδέα της αποκλει-
22
στικότητας της πίστης , κατά το παράδειγμα του ιουδαϊσμού, ξεπεράστηκε με το σθε-
ναρό αγώνα της πρωτοχριστιανικής Εκκλησίας να συμπεριλάβει στο Σώμα της κάθε
άνθρωπο ανεξάρτητα της καταγωγής του (εθνικοί), εφόσον ο ίδιος ο Θεός δεν είναι
23
προσωπολήπτης . Άλλωστε η ημέρα της Πεντηκοστής αποτελεί ασφαλές θεολογικό
τεκμήριο για την πορεία της Εκκλησίας μέσα στο χρόνο, όπου με τη συνεχή διακονία
του λαού προσβλέπει στην ενότητα πίστεως και στην κοινωνική ειρήνη.
Γ΄ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: Το εκκλησιαστικό κριτήριο ως υπέρβαση του φυλετισμού.
Ουσιαστικός παράγων που καθορίζει την οντολογική φύση της Εκκλησίας είναι
η κοινωνία των προσώπων του τριαδικού Θεού. Το δόγμα περί Εκκλησίας συνδέεται
άμεσα με το τριαδολογικό δόγμα, διότι η απαρχή της Εκκλησίας βρίσκεται στο αρχέ-
τυπο της θείας ζωής και κατά συνέπεια η προέλευση της απεγκλωβίζεται από την ιστο-
24
ρική αναγκαιότητα . Εφόσον η ενότητα της Αγίας Τριάδος, και μάλιστα στον απόλυτο
βαθμό, παρουσιάζεται μέσα από την ετερότητα των τριών Αγίων Προσώπων, μπορεί
κάποιος με ασφαλή τρόπο να συμπεράνει ότι και η Εκκλησία διαθέτει και αναδεικνύει,
ως κύριο χαρακτηριστικό, μέσα από την ενότητα του Σώματός της, την ετερότητα των
ανθρωπίνων προσώπων. Το έργο, βέβαια, της Εκκλησίας θα παρέμενε αλυσιτελές, αν
αυτή η ετερότητα των μελών της αποκτούσε οντολογική διαφορά αγεφύρωτη, πράγμα
που θα καθιστούσε προβληματική έως αδύνατη τη λειτουργία ακόμα και τη ύπαρξη
25
της Εκκλησίας .
21 Μαξίμου(Μητροπολίτου Σάρδεων), Το Οικουμενικόν Πατριαρχείον εν τη Ορθοδόξω Εκκλησία-Ιστορι-
2
κοκανονική Μελέτη (Θεσ/νίκη: Π.Ι.Π.Μ 1989 )329 κ. ε
22 Ό. π ., 330.
23 Πραξ. 10,34
24 Στ. Γιαγκάζογλου, «Περί Εκκλησίας» στο Πίστη κα Βίωμα της Ορθοδοξίας-Δόγμα, Πνευματικότητα
και Ήθος της Ορθοδοξίας, τομ. Α΄(Πάτρα: ΕΑΠ 2002) 176 κ. ε
25 Ιω. Ζηζιούλα, «Η Ευχαριστιακή Εκκλησιολογία στην Ορθόδοξη Παράδοση», Θεολογία 4 (2009) 18.
9