Page 10 - patsis_orthodoxia
P. 10

Με αφορμή την Παύλεια  παρουσίαση της Εκκλησίας, ως Σώμα Χριστού, ο V.
                   Lossky θα επισημάνει ότι η φύση της Εκκλησίας πραγματώνεται και ως πλήρωμα του

                   Αγίου  Πνεύματος,  το  οποίο  διακρίνει  την  πολλαπλότητα  των  ανθρωπίνων  υποστά-
                        26
                   σεων . Έτσι κάθε μία υπόσταση εγκεντρίζεται στη μεταδιδόμενη χάρη του Θεού και
                   οδηγείται προς την οδό της θέωσης, το μόνο δρόμο για να επιτευχθεί η ενότητα της

                   ανθρώπινης φύσης, που έχει εκπέσει. Είναι ο ίδιος δρόμος της Πεντηκοστής που ανέ-
                   δειξε την πληθώρα των ανθρωπίνων προσώπων θεμελιωμένη στο μυστήριο της εναν-

                   θρώπησης  του Κυρίου. Η ενότητα της Εκκλησίας, κατά το Γέροντα Σωφρόνιο, δύναται
                   εντός της ιστορίας να συναντά αντιστάσεις, ακριβώς, διότι οι άνθρωποι αδυνατούν να

                   υπερβούν το μέτρο της ενδοκοσμικής αγάπης, μη δυνάμενοι να ερμηνεύσουν ορθά το
                   μεγαλείο της Ευαγγελικής αγάπης. Η αντίσταση είναι, επίσης, ορατή όταν τα μέλη της

                   Εκκλησίας αρνούνται τον Οικουμενικό χαρακτήρα της χριστιανικής πίστης, προβάλ-

                   λοντας τη θρησκευτική ζωή διαφόρων κοινωνικών ομάδων. Μόνο μέσα στη λειτουρ-
                   γική ζωή της Εκκλησίας κάθε ανθρώπινη υπόσταση μπορεί να άρει το διχασμό και ως

                                                                                                   27
                   προς την πτωτική φύση της και ως προς την ετερότητα των ανθρωπίνων προσώπων .
                          Η οντολογική και ευχαριστιακή ενότητα της Εκκλησίας, δυστυχώς, διασπάται

                   από τον φυλετισμό και κάθε άλλη διαίρεση επειδή αναιρεί τη θεμελιώδη εκκλησιολο-

                   γική αρχή: σε κάθε τοπική Εκκλησία προΐσταται ένας επίσκοπος, ο οποίος τελεί τη θεία
                   Ευχαριστία και ενώνει στο πρόσωπο του (εις τύπον Χριστού) όλα όσα ο ανθρώπινος

                   παράγοντας διαιρεί. Έτσι η τοπική ευχαριστιακή σύναξη πραγματώνει την έννοια της
                                  28
                   Καθολικότητας . Εξεικόνιση της Καθολικότητας αποτελεί ο συνοδικός θεσμός, ο ο-
                   ποίος προσδιορίζει άμεσα το οντολογικό περιεχόμενο της  Εκκλησίας. Η εξέλιξη της

                   συνοδικότητας έδειξε ότι ακόμη και στις αυτοκέφαλες Εκκλησίες δεν υφίσταται κανε-
                   νός είδους αυτάρκεια, αλλά κοινωνία‧ δηλαδή ορίζεται ο τρόπος που μία αυτοδιοίκητη
                                                                                                    29
                   εκκλησιαστική  κοινότητα συμμετέχει διχάζεται ή αποκόπτεται από τη μία Εκκλησία.




                   26  V. Lossky, Η Μυστική Θεολογία της Ανατολικής Εκκλησίας, μτφρ. Στ. Πλευράκη(Θεσ/νίκη: Εκκλ.
                   Ίδρυμα Ευαγγ. Μάρκος 2007) 205 κ.ε
                   27  Ν. Κόϊου, Θεολογία και Εμπειρία κατά τον Γέροντα Σωφρόνιο (Άγιον Όρος: Ιερά Μεγίστη Μονή Βα-

                   τοπαιδίου Γ΄ έκδοση 2007) 142 κ. ε
                   28  Ιω. Ζηζιούλα, «Η Ευχαριστιακή Εκκλησιολογία στην Ορθόδοξη Παράδοση», ό. π., 20.
                   29  Ιω. Ζηζιούλα, «Ο Συνοδικός θεσμός. Ιστορικά, Εκκλησιολογικά και Κανονικά προβλήματα», Θεολο-
                   γία 2 (2009) 71.


                                                                                                    10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15