Page 5 - vasileiadis-katixisi
P. 5

Ο χαρακτήρας της Κατήχησης:

                       1.  Ανθρωποκεντρικός: Η αγωγή ως έννοια  συνδέεται άμεσα με την

                          ανθρώπινη  ύπαρξη  και  ζωή,  τον  σκοπό  και  τον  προορισμό  της.
                          Κάθε αγωγή είναι και μια φιλοσοφία, η οποία εκφράζει με τον δικό
                          της τρόπο  τι εστί άνθρωπος . Αυτός είναι  ο  πρώιμος χαρακτήρας
                                                          11
                          της κατηχητικής αγωγής.
                       2.  Χριστοκεντρικός: Η χριστιανική πίστη και ζωή προσφέρει την δική
                          της σταυρική  μαρτυρία και την δική της αιμάτινη  πορεία  προς τα

                                   12
                          Έσχατα . Έτσι η αγωγή δεν είναι δυνατόν να μελετηθεί έξω από τα
                          χριστοκεντρικά πλαίσια, που συνδέονται με τον τελικό προορισμό
                          του ανθρώπου στην ζωή την ανακαίνιση εν Χριστώ και την θέωση.
                          Άρα ο ανθρωποκεντρικός με τον χριστοκεντρικό  χαρακτήρα μέσα

                          στο κατηχητικό έργο συνδέονται άμεσα.





                   11.  Μητροπολίτης  Καισαριανής  Βύρωνος  και  Υμηττού  κ.  Δανιήλ,  Ο  Χαρακτήρας  της
                   Ορθοδόξου    Χριστιανικής   Παιδείας,      https://poimin.gr/o-charaktiras-tis-orthodoxoy-
                   christianikis-paideias/: <<Η Ορθόδοξη Χριστιανική Παιδεία και Κατήχηση καλλιέργησε όλες
                   τις  μορφές  του  πολιτισμού,  των  επιστημών  και  των  τεχνών.  Τα  πολιτιστικά  αγαθά  που
                   δημιουργήθηκαν  και  θαυμάζονται  έως  σήμερα  ως  παγκόσμια  πολιτιστική  κληρονομιά
                   αναδεικνύουν  την  έμπνευση,  το  κάλλος,  την  αρμονία,  τον  πλούτο,  την  ποικιλία  κάθε
                   μορφής πολιτισμού στη ζωγραφική, στη γλυπτική, στην αρχιτεκτονική, στην μικροτεχνία.
                   Η Ορθόδοξη Χριστιανική Παιδεία και Κατήχηση ανέπτυξε όλες τις επιστήμες, τη θεολογία,
                   τη  φιλοσοφία,  την  ποίηση,  τη  ρητορική,  την  αστρονομία,  τα  μαθηματικά,  τη  μουσική,  τη
                   φυσική, την ιατρική. Προσείλκυσε όλα τα υπέροχα πνεύματα κάθε εποχής, που με την πνοή
                   της τους καταξίωσε και τους ανέδειξε ως όντως δημιουργούς και θεράποντες επιστημών
                   και τεχνών.>>
                   12.          Μεταλληνός       π.     Γ.,    Η      λατρεία     της      Ορθοδοξίας,
                   http://oodegr.com/oode/orthod/genika/latreia1.htm:
                   <<  Η  πορεία  προς  τη  θέωση  επιτυγχάνεται  με  την  ένταξη  ολόκληρης  της  ύπαρξης  στο
                   σώμα  του  Χριστού,  με  ένα  τρόπο  ζωής,  που  επιτρέπει  την  αδιάκοπη  συνέργεια  του
                   ανθρώπου με τη Χάρη του Θεού. Κύριο συστατικό αυτής της ζωής είναι η άσκηση, ως μόνιμο
                   πάλαισμα του ανθρώπου. Αυτό σημαίνει ο λόγος του Χριστού, ότι «η βασιλεία των ουρανών
                   βιάζεται  και  οι  βιασταίαρπάζουσιν  αυτήν»  (Ματθ.  11,12).  Η  άσκηση  είναι  μία  συνεχής
                   πορεία  μετανοίας,  για  να  μένει  ο  πιστός  δεκτικός  της  Χάρης  του  Θεού,  χωρίς  την  οποία
                   νεκρώνεται η ύπαρξή του. Με την άσκηση, αντίθετα, νεκρώνεται η επαναστατημένη φύση
                   μας, για να ξαναβρεί την θεοκεντρικότητά της.Η ασκητική όμως προσπάθεια του πιστού
                   δεν  έχει  ηθικό  χαρακτήρα.  Δεν  αποβλέπει,  δηλαδή,  σε  μια  βελτίωση  του  χαρακτήρα  και
                   των  συμπεριφορών,  αλλά  στη  δυνατότητα  μετοχής  στη  γιορτή  και  χαρά  του
                   εκκλησιαστικού σώματος. Γι’ αυτό και δημιουργεί στον πιστό αίσθηση χαράς ανεκλάλητης,
                   αναιρώντας κάθε τεχνητή (φαρισαϊκή) συνοφρύωση και επίπλαστη κατήφεια, που δεν είναι
                   παρά  επιτηδευμένη  ευσεβοφάνεια.  Η  Χριστιανική  άσκηση  είναι  μετοχή  εκούσια  στην
                   υπακοή  του  Χριστού  και  των  Αγίων,  για  τη  νέκρωση  του  ατομικού  θελήματος  και  την
                   τελική ταύτισή του με το θέλημα του Χριστού (Φιλ. 2,5).>>

                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10