Page 8 - andrikos-eistomnima
P. 8

17
                   Χατζησταμάτη, ο οποίος παραδίδει σε χειρόγραφό του σύνθεση του Εἰς τὸ μνῆμα , η οποία
                   διατηρεί  τα  πλέον  χαρακτηριστικά  σημεία  τη  εκδοχής  του  Πρίγγου,  όπως  εκείνα  της
                                                                                               18
                   ανάδειξης  του  Âcem  και  της  μελισματικής  ανάπτυξης  κατά  τα  πρότυπα  Sabâ .  Με
                   αναπαραστατική διάθεση μέσω τροπικών-ρυθμικών μετατροπιών, αλλά κινούμενη υφολογικά
                   και  αισθητικά  σε  εντελώς  διαφορετικό  μήκος  κύματος  είναι  η  σύνθεση  του  Δημητρίου

                                                                                         19
                   Παναγιωτόπουλου-Κούρου, η οποία θα δημοσιευθεί το 1954 στην Κόρινθο . Ακόμη μία
                   εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίπτωση είναι εκείνη του Γεωργίου Σύρκα (Ἀναστασιματάριον

                   1967)  η οποία απηχεί το ύφος και την αισθητική του ευρύτερου εξωπατριαρχικού-κοινοτικού
                        20
                   περιβάλλοντος  της Πόλης,  καθώς  όπως άλλωστε και ο ίδιος  αναφέρει στον πρόλογό του

                   Αναστασιματαρίου του, καταγράφει τη μουσική Παράδοση της Πόλης, όπως του τη μετέφερε
                   ο πατέρας του Αντώνιος Σύρκας . Στη συγκεκριμένη περίπτωση ενώ χρησιμοποιούνται σε
                                                 21
                   μεγάλο βαθμό μελωδικά εργαλεία τα οποία διαμορφώνουν μια ατμόσφαιρα λυρική με έντονα
                   αναπαραστατικά χαρακτηριστικά, δεν  παρουσιάζεται  ιδιαίτερη συνάφεια σε σχέση  με την

                   εκδοχή του Πρίγγου, εκτός από έναν σύντομο-παροδικό φθορισμό κατά τα πρότυπα Sabâ
                   στην φράση «Κλαίω φησίν, …». Τέλος, ειδική μνεία θα μπορούσε να γίνει αναφορικά με την

                   περίπτωση του Θεοδοσίου Γεωργιάδη, δασκάλου με ευρύτατη και πολύπλευρη δράση τόσο

                                                                                 22
                   σε Κωνσταντινούπολη όσο και Αθήνα έως και τον θάνατό του το 1962 . Στο όνομα του ιδίου
                                                       23
                   παραδίδεται σύνθεση του Εἰς τὸ μνῆμα  κινούμενη και εκείνη βάσει της τεχνικής της «κατ’
                   έννοιαν  μελοποίησης»,  αναδεικνύοντας  το  φαινόμενο  Âcem  και  χρησιμοποιώντας  μια
                   πενταχορδική χρωματική κάθοδο από τον ΝΗ στον ΓΑ (Nikriz), προσδίδοντας κατ’ αυτόν

                   τον  τρόπο  παροδική  αίσθηση  του  μικτού  τροπικού  φαινομένου  Karcığar  στις  φράσεις
                   «ὠλοφύρετο» και «Κλαίω φησίν, …».


                          Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν και συνθέσεις του εν λόγω στιχηρού οι οποίες
                                                                                     24
                   συνδέονται  με  το  ευρύτερο  περιβάλλον  της  «Σχολής  της  Σμύρνης» .  Έτσι,  ενώ  δεν
                   παραδίδεται ούτε από τον Νικόλαο Σμύρνης κάποια πρωτογενής συνθετική δημιουργία σε

                   σχέση  με  το  Εἰς  τὸ  μνῆμα,  ούτε  από  τον  σπουδαίο  μελοποιό  και  Πρωτοψάλτη  Σίμο
                                                            25
                   Αβαγιανού στο ανέκδοτο Ἀναστασιματάριόν  του, κάτι τέτοιο θα συμβεί για πρώτη φορά



                   17  Αρχείο Γεωργίου Ντόβολου. Βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
                   18  Αναφορικά με ηχογραφημένη απόδοση της εν λόγω εκδοχής από τον ίδιο τον Χατζησταμάτη, βλ. παρακάτω
                   στην παρούσα εργασία.
                   19  Παναγιωτόπουλος-Κούρος 1954: 124-125. Βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
                   20  Σύρκας 1967: 80-81. Βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
                   21  Ό.π: 7.
                   22  Γεωργιάδης 1963: 89-91.
                   23  Αρχείο Δημητρίου Ζαγκανά. Βλ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
                   24  Για τη «Σχολή της Σμύρνης», βλ. Ανδρίκος (2015) και (2011).
                   25  Αρχείο Γεωργίου Ψύρρα.

                                                            8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13