Page 8 - kampa-kontoglou
P. 8

τον Αθανάσιο Διάκο με πρόσωπο βυζαντινού Χριστού, τον Μέγα Αλέξανδρο
                          ως στρατηλάτη άγιο και τον Πλούταρχο με κουκούλι ως νηπτικό πατέρα της

                                 13
                          ερήμου.

                          Μέσα από την τέχνη επιδιώκεται ακόμη η ανασύσταση της πραγματικότητας.
                   Ο Κόντογλου δεν ενδιαφέρεται απλώς για την ονειροπόληση ενός άλλου κόσμου,

                   αλλά επιδιώκει μέσα από αυτή να ξυπνήσει στους αποδέκτες των έργων του κάποια

                   βαθύτερα  αισθήματα.  Τα  αισθήματα  αυτά  ελπίζει  να  επιφέρουν  αλλαγές  στους
                   ίδιους, στον τρόπο σκέψης και ζωής τους, και κατ’ επέκταση στις ίδιες τις κοινωνικές

                          14
                   δομές.  Η τέχνη διαθέτει κατά τον Κόντογλου μια μεταμορφωσιακή ιδιότητα που
                   είναι  σε  θέση  να  μεταβάλει  μεμονωμένα  το  άτομο  και  εν  συνεχεία  το  κοινωνικό

                   σύνολο.


                          Συμπερασματικά,  η  τέχνη  μοιάζει  να  λειτουργεί  ως  φυγή,  καθώς  αποτελεί
                   έναν τρόπο διαφυγής από τη φθοροποιό πραγματικότητα. Ο Κόντογλου στρέφεται

                   σε αυτή νιώθοντας νοσταλγία για μία διαφορετική ζωή. Επιδιώκει να εκφράσει τα

                   λεπτά συναισθήματα που θεωρεί πως εκλείπουν από τον εκσυγχρονισμένο κόσμο,

                   παρηγορεί τους αποδέκτες του και προσπαθεί να τους δώσει κουράγιο. Με δικά του
                   λόγια, όσοι διαβάζουν τις ιστορίες του «θα πάρουνε κουράγιο να βαστάξουνε πιο

                   εύκολα στα βάσανα της ζωής, βάζοντας τη δική τους κακοπέραση κοντά στα όσα

                                                                15
                   τραβήξανε κείνοι οι πετρόκαρδοι άνθρωποι».

                   Αρετολογία



                          Η  τέχνη  στην  κοντόγλεια  θεωρία  αποτελεί  ένα  ύψιστο  γεγονός,  καθώς
                   λειτουργεί ως δεσμός ανάμεσα στον άνθρωπο και την αλήθεια. Σκοπός της γίνεται η

                   διαφυγή από τη φθορά, η ανάταση προς το μεταφυσικό στοιχείο και η εσωτερική

                   μεταβολή  του  ανθρώπου.  Η  τέχνη  επιδιώκει  να  τον  αλλάξει,  να  έρθει  ως







                   13  Μυλωνάς Γιώργος, «Το άγιο και μοντέρνο χέρι του Φώτη Κόντογλου», σ. 71.
                   14  Παπαδοπούλου, Δέσποινα, Αναζητώντας «το τιμιότατον» στη Λογοτεχνία του Φ. Κόντογλου, σ. 64.
                   15  Έργα Δ΄, σ. 269.

                                                           [7]
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13