Page 5 - lemontzis-omilies
P. 5
Το ανθρώπινο γένος από την αρχή της ιστορίας του βιώνει μια
τραγωδία. Ο άνθρωπος απομακρύνθηκε από το Θεό, υπέπεσε στη
δουλεία της αμαρτίας και κατά συνέπεια στη φθορά και το θάνατο.
Έγινε δέσμιος του διαβόλου. Ο άνθρωπος δεν μπορούσε να
απαλλαγεί με τις δικές του δυνάμεις από την αμαρτία και το θάνατο,
και γι’ αυτό ο φιλάνθρωπος Θεός οικονόμησε, δηλαδή σχεδίασε τον
τρόπο της επέμβασής του στην ιστορία του ανθρωπίνου γένους ώστε
να μας λυτρώσει από την αμαρτία, το διάβολο και το θάνατο(Εβρ.
2,14-15). Επιλέγει την αγνή, άσπιλο και ταπεινή Κόρη της Ναζαρέτ,
αυτό το σκεύος εκλογής, την Παρθένο Μαρία η οποία γίνεται το
μέσον για να κατέλθει το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος στον
κόσμο, “γενόμενον ἐκ γυναικός”(Γαλ.4,4), όπως λέγει ο απ. Παύλος.
Αυτή η υψηλή αποστολή της Παναγίας φανερώθηκε με
συμβολικό τρόπο κατά την Παλαιά Διαθήκη, όταν ο Θεός
προετοίμαζε την ανθρωπότητα για να δεχτεί την έλευση του Μεσσία.
Γι’ αυτό και ο υμνωδός προτρέπει: “Τόν ἐν ὄρει ἁγίω δοξασθέντα, καί
ἐν βάτω πυρί τό τῆς Ἀειπαρθένου, τῷ Μωυσῆ μυστήριον γνωρίσαντα,
Κύριον ὑμνεῖτε, καί ὑπερυψοῦτε, εἰς πάντας τούς αἰώνας”. Μας λέγει
δηλαδή ότι ο Θεός κατέδειξε συμβολικώς το μυστήριο της
αειπαρθένου Μαρίας μέσω του θαυμαστού γεγονότος της
φλεγόμενης και μη καιομένης βάτου. Όταν ο θεόπτης Μωυσής
έβοσκε τα πρόβατά του στην έρημο του Σινά, στο σημείο που τώρα
ευρίσκεται το μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης, ξαφνικά βλέπει
μπροστά του ένα παράδοξο γεγονός: μία βάτος, ενώ φλεγόταν όμως
δεν καιγόταν, δεν γινόταν στάχτη. Σε αυτό το σημείο φανερώθηκε ο
Θεός στον Μωυσή και του έδωσε την εντολή να οδηγήσει τον λαό του
Ισραήλ από τη δουλεία της Αιγύπτου στην ελευθερία. Ο υμνωδός
λέγει ότι αυτό το θαυμαστό γεγονός συμβολίζει την αειπάρθενο
Μαρία. Όπως η βάτος, αν και είχε πάρει φωτιά αλλά δεν γινόταν
στάχτη, έτσι και η Θεοτόκος Μαρία, αν και εγέννησε τον Χριστό όμως
παρέμεινε Παρθένος.
Εάν ο Ιησούς ήταν ένα κοινός άνθρωπος όπως εμείς ασφαλώς
αυτό θα ήταν παράλογο. Όλοι οι άνθρωποι γεννηθήκαμε δια της
φυσικής συνάφειας ανδρός και γυναικός. Αυτοί είναι οι νόμοι της
φύσεως. Όμως η αειπάρθενος Μαρία, “ἔμελλε νὰ ἀναδειχθῇ μήτηρ
τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ”, όπως μας διδάσκει ο άγιος Νεκτάριος, δεν
γέννησε τον Ιησού δια της φυσικής συνάφειας ανδρός διότι ο Ιησούς
4