Page 12 - patsis_orthodoxia
P. 12

Το ζήτημα που ανέδειξε η στάση του Αρχιεπισκόπου Ιακώβου εξαρτά και το
                   ερώτημα για το περιεχόμενο του ανθρωπολογικού μοντέλου που λειτουργεί ως προϋ-

                   πόθεση και κινητήρια δύναμη στην προστασία των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιω-
                   μάτων. Η εποχή της νεωτερικότητας, βέβαια, θέτει ως κριτήριο ορθότητας για την α-

                   νάδειξη    των  πολιτικών  και  κοινωνικών  δικαιωμάτων  την  πολιτική  ιδεολογία  και

                   δράση, παραβλέποντας, συχνά και με ιδεοληπτικό τρόπο, κάθε σχετική αναφορά θεο-
                                                                                    34
                   λογικού ή ακόμη και φιλοσοφικού προσδιορισμού του δικαιώματος . Μοιραία τότε  η
                   φαινομενική  ή ακόμη και η πραγματική, απουσία της Εκκλησίας από τον αγώνα προ-
                   άσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων γεννά κύματα σφοδρής αρνητικής  κριτικής για

                   τον τρόπο που η χριστιανική πίστη δήθεν τροφοδοτεί μία μοιρολατρική στάση έναντι
                   του παρόντος βίου. Η σφοδρότερη κριτική, κυρίως των οπαδών του αντικληρικαλι-

                   σμού, δεν προχωρά  στην κριτική ανάγνωση της χριστιανικής Ανθρωπολογίας αλλά

                   προβάλλει τη στάση της Εκκλησίας επί του κοινωνικού και πολιτικού στίβου, στοχεύ-
                   οντας  με τα πυρά  τον εναγκαλισμό της Εκκλησίας με το κράτος, τη σύμπλευση ορι-

                   σμένων εκκλησιαστικών προσώπων με τη ρητορική του μίσους, τη σιωπή της Εκκλη-
                   σίας όταν παραβιάζεται η δημοκρατική πορεία της χώρας (δικτατορία), τον συντηρη-

                   τισμό  της  χριστιανικής  Ποιμαντικής  έναντι  των  διαπροσωπικών  σχέσεων  κ.λπ.    Η
                                                                                                    35
                   μομφή λαμβάνει, συνήθως, και τις ανάλογες  ηθικές προεκτάσεις και αξιολογήσεις ,
                   επειδή το πρακτέο αλληλοπεριχωρείται με κάθε ανθρώπινη ενέργεια όχι μόνο στη θρη-

                   σκεία, αλλά και στον πολιτισμό, την πολιτική, την παιδεία  κ.λπ.
                          Για την αλλοίωση του χριστιανικού ήθους, πράγματι, μπορεί κάποιος να αναζη-

                   τήσει τεκμήρια που υποδηλώνουν την αμαύρωση της ηθικής του προσώπου όπως την

                   ανέδειξε η πλούσια Πατερική παράδοση της Εκκλησίας. Για παράδειγμα η ύπαρξη
                   θρησκευτικών οργανώσεων στον τόπο μας συνδέθηκε παλαιότερα με την τάση του ευ-

                   σεβισμού‧  την εισαγωγή δηλαδή τεχνικών Δυτικής προέλευσης  που ουσιαστικά ήθε-
                   λαν να μιμηθούν τον τρόπο ατομικής σωτηρίας έξω από τη βασική θεώρηση της Ευχα-








                   34  Κείμενο για τα «Ανθρώπινα Δικαιώματα» Ανάλεκτα τευχ. 26 στο διαδ. τόπο:
                   http://www.pemptousia.gr/analekta_issues/Analekta26_Oct_2014_dikaiomata/HTML/mobile/index.ht
                   ml#p=1 (ημερ. ανάκτησης 23.4.18) 4 κ. ε
                   35  Στ. Ζουμπουλάκη, Χρυσή Αυγή και Εκκλησία, (Αθήνα: Πόλις 2013) 42 κ. ε


                                                                                                    12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17