Page 15 - milenkovits-palamas
P. 15
Β΄ ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΤΡΙΑΣ ΠΡΩΤΗ
1. ΗΣΥΧΑΣΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ
ΣΩΜΑΤΟΣ
Μετά τις πρώτες επιθέσεις του Βαρλαάμ εναντίον του ησυχασμού, μοναχοί
της Θεσσαλονίκης ζήτησαν την βοήθεια του Παλαμά. Ο Αγιορείτης μοναχός ήρθε
πρόθυμα στη Θεσσαλονίκη, όπου φρόντισε να συναντήσει αμέσως τον Βαρλαάμ για
να τον αποτρέψει από τις επιθέσεις του. Ο Καλαβρός έδειξε στον μοναχό
σημειώσεις άλλων μοναχών περι υσηχαστικής εμπειρίας, και παρουσίασε μερικά
γραπτά, προτού ξεσχίσει με τα χέρια του ώς μη αληθινά εκείνα που διδάχτηκε ο
ίδιος απο αυτούς, όπως έλεγε τότε. Σε αυτά όμως τα κείμενα ο Παλαμάς δεν βρήκε
τίποτε σχετικά με τη θέα και ουσία του Θεού και το μόνο που βρήκε να λέγεται ήταν
ότι την οικείωση προς τον Θεό δεν την φέρει η πολυπάθεια, αλλά η καθαρότητα και
η προσευχή. Ο Βαρλαάμ επίσεις συκοφαντούσε τους μοναχούς πως αυτοί
ισχυρίζονταν ότι αντί των έξω μαθημάτων η αγία γραφή είναι τελείως ανώφελη και
14
η γνώση των όντων πονηρή και πολλά άλλα . Έτσι δεν μπόρεσε βέβαια προς το
παρόν να μελετήσει τα συγγράματα αυτά ο Παλαμάς, αλλά εφόσον ο αντίπαλος των
μοναχών συνέχιζε την πολεμική του παρά τις συμβουλές, αναγκάστηκε να επέμβει
στον αγώνα και να γράψει την πρώτη τριάδα. Σύμφωνα με την χρονολογία η πρώτη
τριάδα του «υπέρ υσηχαζόντων» συντάχθηκε στις αρχές του 1338 μετά την άφιξη
του Παλαμά στη Θεσσαλονίκη.
14 Υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων, 2,3,13, σ. 369.
14