Page 6 - mantzaridis-axies
P. 6

σχέσεις     αυτές,    που    έχουν     απροσδιόριστο      χαρακτήρα,      ευνοούν      την
               απροσδιοριστία  και  την  πρόταξη  των  προσωπικών  σχέσεων.  Αξίζει  όμως  να
               σημειωθεί  ότι  μια  τέτοια  θεώρηση  των  πραγμάτων  φαίνεται  μεθοδολογικά

               συμβατικότερη από την παλιά αξιολογική θεώρηση με την ορθόδοξη θεολογική
               προσέγγισή τους.


                       Το  Ευαγγέλιο  του  Χριστού  ανατρέπει  ουσιαστικά  όλες  τις  ανθρώπινες
               αξίες.  Η  έννοια  της  αξίας,  που  χρησιμοποιείται  και  στην  θεολογική  γλώσσα,
               ανήκει  ουσιαστικά  στο  επίπεδο  της  εκκοσμικευμένης  θεολογίας.    Σωστή

               θεώρηση των αξιών μπορεί να υπάρξει μόνο με αποφατικό πνεύμα και σε σχέση
               με την απόλυτη προσωπική «αυτοαξία». Αυτή για την ορθόδοξη θεολογία είναι
               ο άκτιστος Τριαδικός Θεός, που φανερώθηκε στον κόσμο με την ενανθρώπηση

               του Λόγου του Θεού, με τον Χριστό. Η αγεφύρωτη διαφορά μεταξύ κτιστού και
               ακτίστου  και  το  ανυπέρβλητο  χάσμα  που  υπάρχει  ανάμεσά  τους  δεν
               γεφυρώνεται ούτε αμβλύνεται με ανθρώπινες προσπάθειες και κατακτήσεις. Η

               γεφύρωση    πραγματοποιείται    με  την  σάρκωση  του  Λόγου  του  Θεού  στο
               πρόσωπο  του  Χριστού  και  την  κοινωνία  του  Αγίου  Πνεύματος,  που  συγκροτεί
               την Εκκλησία και οδηγεί  «εις πάσαν την αλήθειαν» .
                                                                         7

                        Στο πρόσωπο του Χριστού έχουμε την ασύγχυτη ένωση και περιχώρηση
               κτιστού  και  ακτίστου.  Και  οι  εντολές  του  Χριστού,  που    ανακαλούν  τον
               αλλοτριωμένο  από  τα  πάθη  άνθρωπο  στην  αυθεντική  του  κατάσταση    και

               διανοίγουν  την  εσχατολογική  του  προοπτική,  αποτελούν  την  βάση  για  την
               οικοδόμηση  της  ηθικής  και  κοινωνικής  του  ζωής.  Όλοι  οι  «λόγοι  των  όντων»

               προέρχονται  και  αναφέρονται  στον  Θεό  Λόγο,  που  σαρκώθηκε  εν  Χριστώ  και
               κάλεσε  τα  διασπασμένα  λογικά  όντα  σε  ενότητα.  Έτσι  και  όλες  οι  αξίες
               υποστασιάζονται  στο    πρόσωπο  του  Χριστού,  ενώ  ταυτόχρονα  ο  άνθρωπος
               ανυψώνεται σε απόλυτη  προσωπική  αξία «κατ’  εικόνα» του αρχετύπου του. Η

               απόλυτη  αυτοαξία,  που  είναι  ο  άκτιστος  Τριαδικός  Θεός,  εικονίζεται  στο
               «απόλυτο»  κτιστό  δημιούργημά  του,  τον  κάθε  άνθρωπο,  στο  πρόσωπο  του

               οποίου υποστασιάζεται ολόκληρο το ανθρώπινο γένος.

                       Η γεφύρωση του χάσματος που θεμελιώθηκε με την σάρκωση του Λόγου
               του Θεού και κορυφώθηκε με την σταύρωση ,βιώνεται από τον άνθρωπο πάλι με
                                                                 8
               την σταύρωση μέσα στην Εκκλησία. Η διπλή εντολή της αγάπης προς τον Θεό


               7 Βλ. Ιω. 16,13.
               8 Βλ. Ιω. 19,30.

                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11