Page 6 - mixailidis_tapeinosi
P. 6
τῆς κτίσεως, καὶ τὸ μὴ κρίνειν ὅλως τινὰ εἰμὶ ἑαυτὸν μόνον, καὶ…, καὶ…,
10
καὶ…, οὐ δύναται τέλειος εἶναι» .
_Τὰ ἴδια ἔλεγε καὶ ὁ ἀββᾶς Ἰωάννης ὁ Κολοβός: «Μὴ ἑαυτὸν
μετρεῖν, ἀλλ’ εἶναί σε ὑποκάτω πάσης τῆς κτίσεως» .
11
_Ὁ ἀββᾶς Ποιμὴν ἔλεγεν ὅτι ὁ καθαρὸς «ὁρᾶ ἑαυτὸν ἐλάττονα
πάσης τῆς κτίσεως» .
12
_Κάποιος ἀδελφὸς ζήτησε ἀπὸ τὸν ἀββᾶ Ματώη νὰ τοῦ πεῖ κάτι νὰ
ὀφεληθεῖ. Κι ὁ Γέροντας εἶπε: «Ὕπαγε, παρακάλεσον τὸν Θεόν, ἵνα δώσῃ
πένθος εἰς τὴν καρδίαν σου καὶ ταπείνωσιν· καὶ πρόσεχε πάντοτε τὰς
13
ἁμαρτίας σου· καὶ μὴ κρίνε ἄλλους, ἀλλὰ γενοῦ ὑπὸ κάτω πάντων» .
_ Ὁ ἀββᾶς Τιθόης πάλιν, ὅταν ρωτήθηκε ποία εἶναι ἡ ὁδὸς ποὺ
ὁδηγεῖ στὴν ταπείνωση, εἶπε: «Ἡ ὁδὸς τῆς ταπεινώσεως αὕτη ἐστίν,
14
ἐγκράτεια καὶ προσευχὴ καὶ τὸ ἔχειν ἑαυτὸν ὑποκάτω πάσης κτίσεως» .
_ Καὶ ἕνα τελευταῖο, γιὰ νὰ μὴ μακρυγορῶ· ὁ ἀββᾶς Ὤρ
συμβουλεύει «νὰ ἔχεις ἑαυτὸν δοῦλον ἀχρεῖον καὶ πάντων
ἁμαρτωλότερον» .
15
Ὅλα αὐτὰ δὲν εἶναι παρὰ ἡ μὲ διαφορετικὸ τρόπο ἔκφραση τοῦ
λόγου τῆς Γραφῆς, ὅτι «δοῦλοι ἀχρεῖοι ἐσμέν», καὶ τῆς ὁμολογίας τοῦ
Παύλου ὅτι ἦταν «ὁ πρῶτος τῶν ἀμαρτωλῶν», «ὁ ἐλάχιστος τῶν
Ἀποστόλων», ἕνα «ἔκτρωμα» .
16
Τὸ σημαντικὸ εἶναι ὅτι ὅλ’ αὐτὰ δὲν εἶναι σχήματα λόγου ἤ
ταπεινολογίες, ἀλλά, ὡς πραγματικὰ βιώματα, ἀποτελοῦν κοινὸ
φαινόμενο στὴ ζωὴ τῶν ἁγίων. Φαίνεται ὅτι ὅσο πιὸ ψηλὰ ἀναβεῖ κανεὶς
10 Τὸ Μέγα Γεροντικόν, Α΄, κεφ Α56, σ. 92.
11 Τὸ Μέγα Γεροντικόν, Α΄, κεφ. Α40, σ. 78. Ἐπίσης, τὸ Γεροντικὸν («Ἀστέρος»), σ. 48.
12 Τὸ Γεροντικὸν («Ἀστέρος») σ. 94.
13 Τὸ Γεροντικὸν («Ἀστέρος») σ. 75. Ἐπίσης, Τὸ Μέγα Γεροντικόν, Α΄, κεφ, Α142, σ. 160.
14 Τὸ Γεροντικὸν («Ἀστέρος») σ. 122.
15 Τὸ Γεροντικὸν («Ἀστέρος») σ. 126.
16 Λουκ.ιζ΄10, Α΄Τιμ. α΄15, καὶ Α΄Κορινθ. ιε΄8-9.
5