Page 7 - mantzaridis_ploutosftoxeia
P. 7
ὑπάρχοντά του, ἀλλὰ νὰ στραφεῖ ἐλεύθερος σὲ αὐτὸν καὶ νὰ
20
ἀκολουθήσει τὸν δρόμο τῶν ἐντολῶν του .
Ἡ ἀπόλυτη αὐτὴ θέση τοῦ ἁγίου Συμεὼν τοῦ Νέου Θεολόγου
συνδέεται βέβαια καὶ μὲ τὴν ἀκτημοσύνη τῶν μοναχῶν, στοὺς
ὁποίους ἀπευθύνεται. Αὐτὸ ὅμως δὲν ἀλλάζει τὴν βασικὴ τοπο-
21
θέτησή του ὡς Χριστιανοῦ ἀπέναντι στὸ θέμα τῆς ἰδιοκτησίας .
Ἀνάλογη ἄλλωστε εἶναι καὶ ἡ θέση τοῦ Μ. Βασιλείου, ποὺ δὲν
ἀπευθύνεται σὲ μοναχοὺς ἀλλὰ σὲ κοσμικοὺς Χριστιανούς. Στὸ
ἐρώτημα, ποιόν ἀδικῶ κατέχοντας τὰ δικά μου, ἀπαντάει: Ποιά εἶναι
τὰ δικά σου; Ἀπὸ ποῦ τὰ πῆρες καὶ τὰ διατηρεῖς στὴν ζωή σου; Ὁ
πλούσιος μοιάζει μὲ αὐτὸν ποὺ μπαίνει στὸ θέατρο καὶ ἐμποδίζει τὴν
εἴσοδο τῶν ἄλλων θεωρώντας ἀποκλειστικὰ δικό του αὐτὸ ποὺ
22
προσφέρεται σὲ ὅλους . Ὁ πιστὸς δὲν πρέπει νὰ ἐπιδίδεται στὴν
συγκέντρωση πλούτου, ἀλλὰ νὰ πτωχεύει, ὅπως προέτρεψε ὁ
23
Κύριος . Ἡ διατήρηση πλούτου ἀποτελεῖ ἄδικη καὶ κατακριτέα
πράξη. Ἔτσι π.χ. παρατηρώντας ὅτι ὁ πλούσιος δὲν διαφέρει
οὐσιαστικὰ ἀπὸ τὸν πλεονέκτη ἢ ἀκόμα καὶ ἀπὸ τὸν κλέφτη λέει
χαρακτηριστικά: «Τίς ἐστιν ὁ πλεονέκτης; Ὁ μὴ ἐμμένων τῇ
αὐταρκείᾳ. Τίς δέ ἐστιν ὁ ἀποστερητής; Ὁ ἀφαιρούμενος τὰ ἑκάστου.
Σὺ δὲ οὐ πλεονέκτης; Σὺ δὲ οὐκ ἀποστερητής, ἃ πρὸς οἰκονομίαν
ἐδέξω, ταῦτα ἴδια σεαυτοῦ ποιούμενος; Ἢ ὁ μὲν ἐνδεδυμένον
ἀπογυμνῶν λωποδύτης ὀνομασθήσεται, ὁ δὲ τὸν γυμνὸν μὴ ἐνδύων,
δυνάμενος τοῦτο ποιεῖν, ἄλλης τινὸς προσηγορίας ἄξιος; Τοῦ
πεινῶντός ἐστιν ὁ ἄρτος, ὃν σὺ κατέχεις· τοῦ γυμνητεύοντος τὸ
ἱμάτιον, ὃ σὺ φυλάσσεις ἐν ἀποθήκαις· τοῦ ἀνυποδέτου τὸ ὑπόδημα,
20 . Βλ. Συμεὼν Ν. Θεολόγου, ὅ.π. 206-240, σ. 120-24.
21 . «Ὄντως κρεῖττον οὐδέν, ἀδελφοί, ἐν τῷ κόσμῳ ὡς τὸ μηδὲν ἔχειν τοῦ κόσμου, μηδὲ
θέλειν τι πλέον τῆς ἀναγκαίας χρείας τοῦ σώματος. Χρείαν δὲ ἀναγκαίαν ταύτην οἶδεν ὁ
λόγος, ἄρτον καὶ ὕδωρ, ἱμάτιον καὶ σκέπην, κατὰ τὸν θεῖον ἀπόστολον. `Ἔχοντες
διατροφὰς καὶ σκεπάσματα, τούτοις ἀρκεσθησόμεθα'. Εἰ δὲ καὶ πλέον τι τούτων χρήζομεν,
πάντως ἐκεῖνος παρέξει ἡμῖν, ἐλπίζουσιν εἰς αὐτὸν καὶ πιστεύουσιν, ὁ τὰ μείζω χαρίσας
καὶ ἐμπιπλῶν πᾶν ζῷον εὐδοκίας». Συμεὼν Ν. Θεολόγου, Κατηχήσεις 2, 368-73, ἔκδ. B.
Krivochéine, «Sources Chrétiennes», τόμ. 96, Paris 1963, σ. 272. Πρβλ. Α΄ Τιμ. 6,8.
22 . Βλ. Μ. Βασιλείου, Εἰς τὸ «καθελῶ μου τὰς ἀποθήκας» 7, PG 31,276B.
23 . Βλ. Λουκ. 6,20.
6