Page 9 - mantzaridis_ploutosftoxeia
P. 9
ὑπάρχει, ἀλλὰ προσφέρεται σὲ κοινὴ χρήση. Τέλος στὴν
διαχειριστικὴ χρήση τῆς ἰδιοκτησίας γίνεται ἀποδεκτὴ ἡ ὕπαρξή της
γιὰ τὴν αὐτάρκεια τοῦ πιστοῦ καὶ τὴν βοήθεια τῶν ἐνδεῶν. Γίνεται
ὅμως φανερὸ ὅτι ἐδῶ ὁ κίνδυνος τῆς ἐξαρτήσεως ἀπὸ τὴν περιουσία,
ὅπως καὶ τῆς ἐγωκεντρικῆς χρήσεώς της, εἶναι πολὺ σοβαρός.
Παραταῦτα ἡ καθιερωμένη πρακτικὴ τῶν Χριστιανῶν διακρίνεται
περισσότερο γιὰ τὴν ἐγωκεντρικὴ καὶ ἀπολαυστικὴ χρήση τῆς
ἰδιοκτησίας, ἐνῶ ἡ κοινοκτημοσύνη καὶ ἡ κοινοχρησία περιορίζονται
στὸ στενὸ πλαίσιο τοῦ οἰκογενειακοῦ περιβάλλοντος, καὶ μάλιστα ὄχι
πάντοτε καὶ οὔτε γιὰ ἀπεριόριστο χρόνο.
Ὁ ἄνθρωπος κατὰ τὴν χριστιανικὴ διδασκαλία εἶναι οἰκονόμος
καὶ ὄχι κύριος τῶν ἀγαθῶν ποὺ βρίσκονται στὴν διάθεσή του. Ἡ
ἰδιοκτησία, ποὺ ἀποτελεῖ φαινόμενο πλεονεξίας, δὲν προκαλεῖ μόνο
ἠθικὰ ἀλλὰ καὶ κοινωνικὰ προβλήματα. Ἄλλωστε ὁ θεσμὸς τῆς
ἰδιοκτησίας δὲν ἀφορᾶ οὐσιαστικὰ τὶς σχέσεις τῶν ἀνθρώπων μὲ τὰ
πράγματα, ἀλλὰ τὶς σχέσεις τῶν ἀνθρώπων μεταξύ τους σὲ
συνάρτηση μὲ τὰ πράγματα. Ἡ ἰδιοκτησία, ὅπως καὶ ἡ γλώσσα, εἶναι
νοητὴ μόνο στὸ πλαίσιο τῆς κοινωνικῆς ζωῆς. Δὲν μπορεῖ νὰ ὑπάρξει
ἰδιοκτησία, ὅπως δὲν μπορεῖ νὰ ὑπάρξει καὶ γλώσσα, ἑνὸς
μεμονωμένου ἀτόμου. Ἡ ἰδιοκτησία χωρίζοντας τὸ «ἐμὸν» ἀπὸ τὸ
«σὸν» ψυχραίνει τὶς ἀνθρώπινες σχέσεις καὶ γίνεται αἰτία διαιρέσεων
28
καὶ ἀντιθέσεων . Ταυτόχρονα ὅμως ἐξασφαλίζει κάποια ἀτομικὴ
ἐλευθερία μέσα στὴν ἀτελὴ ἀνθρώπινη κοινωνία. Ἡ ἐλευθερία αὐτή,
ποὺ συνδέεται μὲ τὴν φιλαυτία, εἶναι μιὰ μορφὴ δουλείας στὰ
πράγματα τοῦ κόσμου. Ἡ ἀληθινὴ ἐλευθερία προσεγγίζεται μὲ τὴν
ἑκούσια ἀκτημοσύνη. Γι’ αὐτὸ ἡ ἐν Χριστῷ τελείωση συνδέεται μὲ τὴν
ἀποταγὴ κάθε μορφῆς ἰδιοκτησίας.
Ὅταν ἡ ἰδιοκτησία ὑπερκαλύπτει τὶς ἀνάγκες τοῦ ἀνθρώπου καὶ
κατέχεται ὡς ἀκοινώνητος πλοῦτος, συνεπάγεται κινδύνους, ποὺ
29
δύσκολα μπορεῖ νὰ ἀντιμετωπίσει ὁ πιστός . Ἡ ἀγάπη ποὺ ἀποτελεῖ
28 . Βλ. Ἰω. Χρυσοστόμου, Ὑπόμνημα εἰς Πράξεις Ἀποστόλων 7,2, PG 60, 66.
29 . Ὁ ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητὴς διακρίνοντας ἐμπαθὴ καὶ ἀπαθὴ κτήση ἀγαθῶν
παρατηρεῖ τὰ ἑξῆς: «Τῶν κτωμένων οἱ μὲν ἀπαθῶς κτῶνται· διὸ καὶ στερούμενοι αὐτῶν οὐ
λυποῦνται· ὡς οἱ τὴν ἁρπαγὴν τῶν ὑπαρχόντων αὐτοῖς μετὰ χαρᾶς προσδεξάμενοι. Οἱ δὲ
8